توافقا ایران و ترکیه برای بهبود اوضاع سوریه

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در تشریح دستاوردهای سفر ۲۴ ساعته خود به ترکیه گفت: در این سفر بین ایران و ترکیه توافقات خوبی برای برداشتن گامهای موثر در جهت بهبود اوضاع سوریه شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،‌ ˈمحمد رضا رحیمیˈ در بازگشت از ترکیه در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران افزود: در جریان این سفر دو طرف تاکید داشتند که سوریه هرگز راه حل نظامی ندارد و باید در مسیر گفت و گو و دیپلماتیک گام برداشت.
 
وی اظهارداشت: در خصوص رخداد اخیر در مرز سوریه و ترکیه که منجر به کشته شدن پنج شهروند غیر نظامی ترکیه شد، قرار بر این شد تا بررسی های بیشتری در خصوص این حادثه صورت گیرد تا مشخص شود که آیا حمله به منطقه مرزی ترکیه از سوی نیروهای دولتی بوده و یا مخالفین و دشمنان دولت سوریه دست به این حمله زده اند.
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه طرف ایرانی در این سفر هم ترکیه و هم سوریه را به خویشتنداری دعوت کرد افزود: دولت سوریه به هر حال در خصوص حادثه اخیر در مرز مشترک خود با ترکیه عذرخواهی کرده است.
 
  ** دستاوردهای اقتصادی
 
رحیمی همچنین به تشریح دستاوردهای سفر به ترکیه پرداخت و گفت: در این سفر مذاکرات و توافقات بسیار خوبی برای افزایش تبادلات تجاری دو کشور صورت گرفت و دستاودهای این سفر در واقع بیش از آن چیزی است که مورد انتظار ما بود.
 
وی با بیان اینکه قبل از دولت احمدی نژاد رقم مبادلات تجاری ایران با ترکیه چندان قابل توجه نبود، اظهار داشت: تا چند سال گذشته مبادلات دو کشور به ۵ میلیارد دلار هم نمی رسید، اما در سفر فروردین امسال نخست وزیر ترکیه به تهران رسیدن به رقم ۲۰ میلیارد دلار را هدف گذاری کردیم.
 
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در هفت ماه اول امسال پیشرفت فوق العاده ای در سطح تبادلات تجاری دو کشور شکل گرفته و با وجود اینکه شش ماه دیگر تا پایان سال باقیمانده است، مبادلات تجاری دو کشور تا امروز از مرز شانزده و نیم میلیارد دلار تجاوز کرده و تا پایان امسال می توانیم آن را به رقم ۲۵ میلیارد دلار برسانیم.
 
رحیمی افزود: در سفر اخیر به ترکیه ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری آن کشور رقم های بیشتری را برای مبالادت تجاری دو کشور پیشنهاد و تاکید داشت که ظرفیت های بالای دو طرف می تواند زمینه ساز مبادلات تجاری بالاتری بین ایران و ترکیه باشد.
 
وی با بیان اینکه طرف ترکیه معتقد است روابط تجاری دو کشور معمولاً بیشتر به نفع ایران است، گفت: ما با در نظر گرفتن این موضوع تلاش خواهیم کرد تا تعادل بیشتری در روابط تجاری آینده ایران و ترکیه برقرار شود.
 
معاون اول رییس جمهور همچنین از حصول توافقاتی در خصوص تجارت ترجیهی، تجارت مرزی و ایجاد شهرک صنعتی مشترک میان دو کشور در جریان این سفر خبر داد و آنرا مطلوب ارزیابی کرد.
 
رحیمی افزود: در این سفر توافق شد تا ایران ۱۲۰هزار تن ریل مورد نیاز خود برای احداث یک هراز کیلومتر راه آهن را از ترکیه خریداری کند.
 
وی همچنین به موضوع ترانزیت گاز ایران از خاک ترکیه به اروپا اشاره کرد و گفت: در این سفر ترکیه متعهد شد که اجازه دهد این ترانزیت از خاک آن کشور انجام شود.
 
به گفته رحیمی موضوعاتی چون استرداد مجرمین و انتقال محکومین، گفتگوهایی در جهت صدور بیشتر نفت و گاز ایران به ترکیه و برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه بین دو طرف از جمله دیگر مسایلی بود که در این سفر مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و توافقات خوبی درباره آن انجام شد.
 
رحیمی ظهر روز گذشته به همراه وزرای دادگستری، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، رییس کل بانک مرکزی و معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه به ترکیه سفر کرده بود، عصر امروز -جمعه- به تهران بازگشت.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.