توافق ایران و ۱+۵ در مسکو «ادامه مذاکرات» است/ دور بعدی مذاکرات احتمالا در یک کشور غربی خواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

 نماینده مردم اردستان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفت وگو با خبرآنلاین، با بیان اینکه مذاکرات مسکو یک حلقه از حلقه های پرونده هسته ای ایران است، اظهار داشت: عده ای به این مذاکرات بدبین هستند ولی بنده خوشبینم؛ چون جمهوری اسلامی ایران توقف غنی سازی ۲۰ درصد را پذیرفته، اما اعلام کرده در مقابل برداشتن این گام، غرب هم باید تحریم شورای امنیت را لغو کند.

وی درخواست دوم ایران را پذیرفته شدن به عنوان عضو باشگاه های هسته ای جهان دانست و گفت: غرب با غنی سازی ۵ درصد موافق است ولی باید بدانید کشوری که بتواند غنی سازی ۵ درصد را انجام دهد، می تواند اورانیوم ۲۰ درصد را هم غنی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به درخواست ایران از غرب برای تحویل میله های سوخت ۲۰ درصد برای مصارف پزشکی، اظهار داشت: غربی ها با کارشکنی، این درخواست را قبول نکردند ولی ایران توانست خودش به این سوخت دست یابد.

بخشایشی که معتقد است غرب در برهه فعلی «عقب نشینی» کرده است، در پاسخ به اینکه چرا ایران باید در زمینه سوخت ۲۰ درصد که به توانایی آن رسیده، مذاکره کند؛ گفت: گاهی اوقات ما  نیاز به مذاکره داریم تا فشارها کم شود و وضعیت شکننده اقتصادی ما ترمیم یابد تا جبهه مقاومت تقویت شود.

 وی بابیان اینکه برنامه هسته ای ایران، پرونده ای پیچیده شده است، اظهار داشت: آنها چون جمهوری اسلامی ایران رئیس جبهه مقاومت است، می خواهند این تعادل را از بین ببرند و موضوع هسته ای هم بهانه ای بیش نیست.

بخشایشی با بیان اینکه «اقدام های گام به گام ایران و غرب یک بازی با حاصل جمع مثبت» است، اظهار داشت: غربی ها در دوره ای حاضر نبودند ۳۰ سانترفیوژ ما را بپذیرند ولی الان این گونه نیست و آنها حق غنی سازی ما را پذیرفته اند و این مساله برای ما و آمریکا برد است. چون دشمن ما اسرائیل و عربستان سعودی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی درباره برخی از تحلیل ها درباره اینکه  ۱+۵ تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راهبرد مذاکره برای مذاکره را دنبال می کند، گفت: چنین نیست. اکنون زمان به نفع ما است چون اگر ایران غنی سازی را متوقف می کرد و  ما از آنها می خواستیم مذاکره کنند، مذاکره به نفع ما بود ولی امروز جمهوری اسلامی ایران کار خودمان را می کند و غرب نیاز به توافق دارد. البته اگر به توافق برسیم و حق هسته ای ایران هم پذیرفته شود و تحریم ها شکسته شود، بهتر است.

وی درباره اینکه ایران و ۱+۵ در مذاکرت مسکو احتمال در چه محورهایی توافق می کنند، خاطر نشان کرد: اول از همه اول توافق می کنیم که مذاکراتمان را ادامه بدهیم و بعد هم ما موافق می کنیم در چشم انداز آینده غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کنیم به شرط اینکه غرب هم گام های رو به جلو بردارد.

بخشایشی درباره اینکه احتمال می دهید دور بعدی مذاکرات در پکن برگزار شود، اظهار داشت: فکر می کنم یکی از کشورهای غربی می تواند محل دور بعدی مذاکرات باشد. البته پکن می تواند در دوره های بعدی مذاکرات به عنوان محل مذاکرات انتخاب شود. ولی مهم آن است که ما بدانیم مساله ایران و غرب با یک یا دور نشست حل نمی شود چون آنها باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسند.

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.