توسعه روابط ایران و ترکمنستان در بخش آب و برق

وزیر نیرو کشورمان از توسعه روابط ایران با کشور ترکمنستان با اجرای پروژه های آب و برق در کشور ترکمنستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مجید نامجو وزیر نیرو در حاشیه دیدار با معاون نخست وزیرترکمنستان در جمع خبرنگاران  گفت : تمام کشورهایی که با آنها ارتباط الکتریکی داریم با هیئت هایی در سطح عالی در اجلاس جنبش عدم تعهد شرکت کرده اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان کارهای خوبی انجام  داده که از مهمترین آنها می توان به احداث سد و نیروگاه سنگ توده دو اشاره کرد.

نامجو با بیان اینکه  واحد اول نیروگاه سنگ توده دو  توسط ریاست جمهوری افتتاح شده است اظهار داشت واحد دوم آن مراحل پایانی را طی می کند و با تلاش همکارانمان امیدواریم که هرچه سریعتر نیز به مرحله بهره برداری برسد.

وی با اشاره به احداث سد دوستی بین دو کشور ایران و ترکمنستان گفت: با احداث این سد آب مردم مشهد تامین شده و مردم این شهر دیگر مشکل کمبود آب ندارند.

نامجو افزود: دوستان ترکمنستانی نگرانی هایی از بابت اقدامات کشور افغانستان در بالادست سد دوستی دارند که در صورت سرمایه گذاری افغانستان در مسیر حریر رود ، تمام سرمایه گذاری های سنگین ایران و ترکمنستان در این بخش از بین رفته و موجب ضرر و زیان دو کشور می شود.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد مذاکراتی بین سه کشور ایران ،ترکمنستان و افغانستان انجام می شود .

وزیر نیرو در ادامه از تشکیل کمیته سه جانبه بین ایران ، ترکمنستان و افغانستان برای تعیین حق آبه های ۳ کشور خبر داد .

وی با اشاره به ارتباط الکتریکی ایران با ترکمنستان گفت: سالیانه ۲ میلیارد کیلووات ساعت از ترکمنستان برق وارد می کنیم که امکان افزایش آن از طریق خطوط فعلی و حتی خطوط جدید وجود دارد.

نامجو افزود: با دریافت برق ترکمنستان علاوه بر مصرف آن در داخل بخشی از آن را می توان به کشور های دیگر صادر کرد.

این عضو کابینه دولت دهم  در ادامه یاد آور شد: بند شیر تپه در پایین سد دوستی آماده بهره برداری است .

وی در ادامه از امکان ایجاد نیروگاه برق آبی در کنار سد دوستی خبر داد و افزود: این طرح نیازمند موافقتنامه هایی بین دو کشور ایران و ترکمنستان است که در این جهت همکاری هایی شده است .

وی خاطر نشان کرد: با حدود ۲۰ کشور ارتباط الکتریکی داریم و برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد فرصت مناسبی برای توسعه بخش انرژی است./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.