توصیه هایی برای ورزشکاران روزه دار

خبرگزاری آریا- سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه هایی برای ورزش کردن در طول ماه رمضان عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، زهرا عبداللهی،‌ اظهار داشت: بیش از ۴۵ دقیقه ورزش کردن در زمان روزه داری (فاصله افطار تا سحر)، ورزش شدید در آب و هوای گرم و مرطوب یا در افرادی که بیماری های زمینه ای مانند سنگ کلیه، بیماری های کلیوی، دیابت، فشارخون بالا، آسم یا بیماری های مزمن تنفسی دارند در زمان روزه داری توصیه نمی شود.
وی افزود:‌ در فعالیت های قدرتی عضلانی نیز انرژی قابل توجهی مصرف می شود و میزان تعریق و دمای بدن در حین ورزش افزایش می یابد بنابراین بهتر است تا این نوع فعالیت ها نیز در فاصله بین افطار تا سحر انجام پذیرند.
این متخصص تغذیه به ورزرشکاران توصیه کرد: علاوه بر حفظ فعالیت بدنی مناسب در ماه رمضان،‌استراحت کافی داشته باشند تا علاوه بر بازیافت انرژی از دست رفته، امکان ترمیم بافت ها فراهم شود این مسئله در مورد تمرینات قدرتی عضلانی بارزتر است به گونه ای که حداقل باید یک روز بین تمرینات فاصله باشد.
وی ادامه داد: به ورزشکاران توصیه می شود میزان کالری مورد نیاز خود را در فاصله بین افطار تا سحر محاسبه و مصرف کنند و از گروه های مختلف غذایی از جمله شیر و مواد لبنی، میوه جات و سبزیجات، نان و غلات،  گروه گوشت و جایگزین آنها به مقدار مناسب استفاده کنند.
عبداللهی خاطرنشان کرد: استفاده از چربی های غیراشباع شده مانند روغن زیتون یا کنجد بر چربی های اشباع شده برتری دارد و استفاده از کربوهیدارت های پیچیده مانند نان و سیب زمینی بر قندهای ساده ارجحیت دارد.
وی تأکید کرد: ورزش کاران باید قبل از شروع برنامه ورزشی جدی تحت معاینه پزشک قرار گیرند همچنین بانوان ورزشکار حرفه ای باید از کافی بودن ذخایر آهن بدن خود مطمئن باشند تا دچار احساس ضعف مفرط در زمان ورزش در ماه رمضان نشوند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.