توصیه‌های مفید درباره مصرف ماست

رییس بخش داخلی بیمارستان امیراعلم با بیان اینکه ماست یک ماده غذایی موثر در بهبود عملکرد دستگاه گوارش است، گفت: قابلیت هضم ماست در معده از شیر آسان‌تر است و باعث تسهیل عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

دکتر سیدمحمود اسحاق حسینی، با اشاره به اینکه ماست عملکرد سیستم ایمنی را ارتقا می‌دهد، گفت: ماست از جمله مواد غذایی است که باعث کاهش فشار خون می‌شود. همچنین علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، برای درمان یبوست، اسهال و پیشگیری از سرطان کولون و التهابات روده‌ای بسیار موثر است. ماست یک شیر تخمیر زده بسیار مغذی است که از آن به عنوان یک ماده غذایی محبوب در سطح جهان نام می‌برند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فیبر در دیواره سلولی میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات وجود دارد، افزود: محصولات محتوی فیبر باعث کاهش اختلالات گوارش، چاقی، کلسترول بد و فشار خون می‌شود که در پیشگیری از بیماری قلبی و عروق کرونر و سرطان‌های گوارش مفید است.

این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: تاخیر در تخلیه محتوای معده و احساس سیری که باعث کاهش رساندن کالری به بدن می‌شود و کاهش زمان حمل مدفوع و افزایش تعداد دفع که باعث پیشگیری از یبوست می‌شود، از مزایای مصرف فیبر است.

حسینی خاطرنشان کرد: افزودن فیبرها به ماست و به خصوص به ماست پروبیوتیک، خاصیت آن ماده غذایی را برای دستگاه گوارش افزایش می‌دهد. همچنین فیبر مارچوبه که در صنعت غذا یک محصول فرعی محسوب می‌شود، سرشار از ترکیبات فعال زیستی است و برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است و کالری‌زایی کمی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که مردم ساکن مناطق مدیترانه که در رژیم غذایی خود مدام از مارچوبه به میزان فراوان استفاده می‌کنند، بسیار سالم‌تر هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه طبق یک پژوهش جدید، افزودن عصاره برنج تخمیری در ماست‌های پروبیوتیک باعث درمان طبیعی یبوست مزمن می‌شود، یادآور شد: میزان توصیه شده مصرف فیبر ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز برای یک فرد بالغ است که باید از مصرف بیشتر این مقدار جلوگیری کرد؛ چراکه باعث کاهش جذب برخی عناصر مانند آهن، کلسیم و منیزیم می‌شود.

ایسنا

نوشته توصیه‌های مفید درباره مصرف ماست اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.