توصیه بانک مسکن به بانک مرکزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به سود مشتری نیست

رئیس اداره‌کل طرح و برنامه بانک مسکن با بیان این‌که بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر با احتساب دوران مشارکت ۱۵ سال است، گفت: پیشنهاد ما این است که بازپرداخت به روال قبل یعنی با احتساب دوران مشارکت ۲۰ ساله باشد تا فشاری به متقاضیان وارد نشود.

خبراقتصادی:نادر قاسمی به تسنیم، افزود: بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به‌صورت پلکانی به هیچ وجه به سود مشتری نیست، چراکه هم سود بالایی دارد و هم این‌که مبلغ اقساط این تسهیلات سنگین می گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ۲۰ ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر عملیاتی شد، تصریح کرد: بانک مرکزی اعلام کرده بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر با احتساب دوران مشارکت باید ۱۵ ساله باشد و از ابتدای امسال نیز دستورات لازم در این‌باره را صادر کرده است.

رئیس اداره‌کل طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد:‌از آنجا که مدت مشارکت مسکن مهر پنج سال است، مشتری باید در مدت ۱۰ سال تسهیلات را بازپرداخت کند که این مسئله سبب می‌شود به متقاضیان مسکن مهر که بیشتر آسیب‌پذیر می باشند، فشار وارد شود.

قاسمی تاکید کرد:‌ از سوی دیگر با افزایش مبلغ اقساط تسهیلات، میزان معوقات بانک مسکن از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر افزایش می‌یابد.

وی یاداور شد: پیشنهاد بانک مسکن این بود که با بازپرداخت مثل قبل باشد، یعنی ۵ سال دوران مشارکت و ۱۵ سال نیز دوران بازپرداخت تسهیلات تا مشتری بتواند قسط را به موقع پرداخت کند.

*دستور ۲۰ ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر

رئیس‌جمهوری سابق اسفندماه سال قبل دستور بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات مسکن مهر را صادر کرد. علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی سبب این اقدام را این‌گونه توضیح داد: متقاضیان مسکن مهر درخواست‌های مکرری برای افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات این طرح داشتند که احمدی‌نژاد دستور افزایش ۵ساله بازپرداخت تسهیلات را داد.

یکماه بعد یعنی در فروردین‌ماه سال‌جاری رئیس روابط عمومی بانک مسکن در گفت‌وگو با تسنیم از محاسبات نرم‌افزاری سیستم کنونی بازپرداخت توسط فناوری اطلاعات امور طرح و برنامه بانک مسکن خبر داد.

شعبانعلی بهرام‌پور با بیان این‌که هم‌اکنون بازپرداخت تسهیلات  ۱۵ساله است، افزود: تغییر سیستم بازپرداخت به ۲۰ساله «اندکی» زمان‌بر است، اما بااین‌حال ظرف چند روز آینده این کار به پایان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: باید مقدمات مورد نیاز برای ۲۰ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر فراهم شود و پس از آن دستورالعمل تازه به شعبات برای اجرا شدن ابلاغ خواهد شد.

بهرام‌پور تأکید کرد: در خصوص اقساط تازه و میزان کاهش آن به‌زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

*نیکزاد: بخشنامه افزایش زمان بازپرداخت ابلاغ شد

یک ماه پس از وعده چندروزه رئیس روابط عمومی بانک مسکن در خصوص تغییر سیستم بازپرداخت تسهیلات یعنی ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری وزیر سابق راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که افزایش زمان بازپرداخت اقساط مسکن مهر شامل همه متقاضیان این طرح و عطف به ماسبق می‌شود، گفت: تا جائی که اطلاع دارم مدیرعامل بانک مسکن بخشنامه افزایش زمان بازپرداخت اقساط مسکن مهر را ابلاغ کرده است.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با تسنیم افزود: این مصوبه شامل حال همه متقاضیان می‌شود، حتی آن دسته از متقاضیانی که دفترچه اقساط آنها صادر شده است می‌توانند با مراجعه به شعبات بانک مسکن دفترچه قسط ۱۵ساله را تحویل داده ۲۰ساله دریافت کنند.

نیکزاد این را هم گفت که این کار اختیاری است و کسی که نمی‌خواهد اقساط مسکن مهر را ۲۰ساله پرداخت کند با همان مکانیسم قبلی اقساط را بازپرداخت می‌کند.

وی یادآور شد: به مدیرعامل بانک مسکن گفته شده این مصوبه اجرا شود، با توجه به این‌که مصوبه هیئت دولت نیز در این زمینه اخذ شده است بنابراین این کار باید هرچه زودتر انجام شود. ضمن‌ آنکه تا جایی که اطلاع دارم مدیرعامل بانک مسکن بخشنامه افزایش زمان بازپرداخت اقساط مسکن مهر را ابلاغ کرده است.

وزیر سابق راه و شهرسازی تأکید کرد: ابلاغ این بخشنامه کاری ندارد.

*بازپرداخت ۲۰ساله اقساط مسکن مهر لغو شد

این در حالی بود که ۴ ماه پس از اظهارات نیکزاد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ۷ مهرماه سال‌جاری در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سازمان ملی زمین و مسکن در واکنش به ۲۰ ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به تسنیم گفته بود: در هیچ‌کدام از مصوبات قبلی تجدیدنظر نکرده‌ایم، اما بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر همان ۱۵ساله است و دولت حق ندارد برای بانک مرکزی تعیین تکلیف کند.

*بازپرداخت ۲۰ ساله مسکن مهر به قوت خود باقی است

اما ۲۴ ساعت پس از اظهارات وزیر راه، قائم‌مقام آخوندی در طرح مسکن مهر در این‌باره گفته بود: ۲۰ساله شدن بازپرداخت وام مسکن مهر که در دولت دهم از طرف هیئت دولت ابلاغ شده بود به قوت خود باقی است.

احمد اصغری مهرآبادی با اشاره به اینکه هیچ تغییری در مسکن مهر از جمله بازپرداخت تسهیلات مالی ایجاد نشده است، بر عملی کردن تعهدات وزارت راه و شهرسازی در مسکن مهر تأکید کرد.

وی با اشاره به “۲۰ساله شدن بازپرداخت وام مسکن مهر که در دولت دهم از طرف هیئت دولت ابلاغ شده بود به قوت خود باقی است و مصوبه تازه در این خصوص نداشته‌ایم”، گفت: در دولت دهم به‌علت اعتراض متقاضیان مسکن مهر در بالا بودن میزان اقساط تسهیلات دریافتی مصوبه‌ای مبنی بر بازپرداخت ۲۰ساله تسهیلات صادر شد که در حال حاضر در پروژه‌هایی که هنوز به مرحله فروش اقساطی نرسیده‌اند و در مرحله مشارکت قرار دارند اجرا می‌شود.

وی ابراز داشت: وقتی متقاضی تمایل دارد اقساط او زودتر تمام شود، بازپرداخت همان ۱۵ساله خواهد بود و با بازپرداخت ۲۰ساله مطمئناً تعداد اقساط هم بیشتر می‌شود.

قائم‌مقام وزیر در مسکن مهر یادآور شد: آنچه در بعضی رسانه‌ها مبنی بر صدور مصوبات تازه در حوزه مسکن مهر است صحت ندارد و مصوبه‌ تازهی در حوزه مسکن مهر صادر نشده است و هم‌اکنون تمامی امور مربوط به این حوزه طبق روال قبل انجام می‌شود.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.