توصیه هایی برای کلاس اولی ها

کارشناس اداره روان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی به منظور کاهش استرس در کلاس اولی ها توصیه های ارائه داد.

شهناز باشتی اظهار داشت: برای پایین‌آوردن استرس کودکانی که ترس جدایی از مادر دارند این بچه‌ها می‌توانند یک عکس کوچک از مادر را همراه خود داشته باشند و در کیف مدرسه بگذارند. مادرها در این مواقع باید به بچه‌ها تأکید کنند زمانی که احساس دلتنگی کردند عکس را از کیف در بیاورند و به آن نگاه کنند.

وی افزود: همراه داشتن عکس مادر کمک بسیار بزرگی برای رفع دلتنگی کودکان در طول ساعاتی است که در مدرسه به سر می‌برند. نگاه کردن بچه‌ها به عکس مادر کافی است تا استرسی که در آن لحظه آنها را آزار می‌داده فروکش کند.

کارشناس اداره سلامت روان تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات و نگرانی های دانش آموز در نخستین روزهای سال تحصیلی چگونگی برقراری ارتباط با همکلاسی ها بوده که بهتر است در خصوص ویژگی های بغل دستی او در کلاس توضیح داده و اگر کودکی خجالتی است با تمرین کردن قصه های کوتاه یا اجرای نمایش او را بیشتر با فضای کلاس آشنا کنید. به کودک باید آموزش داد برای ارتباط با هم کلاسی های خود از چه عباراتی استفاده کند.

باشتی ابراز داشت: ‌کودک بطور حتم میداند که با عده زیادی کودک هم سن و سال خود آشنا خواهد شد، ولی این که با چه کسی می تواند رابطه عمیق تر و صمیمانه تری ایجاد کند قدری دلهره و اضطراب در او به وجود می آورد.

وی تأکید کرد: اگر روز اول مدرسه با فرزندتان به مدرسه می روید مجدداً آموزگارش را به او معرفی کنید و به کودک نیز اجازه دهید تا خودش را به آموزگارش معرفی کند. سعی کنید با رفتار و عمل خود، اعتمادتان را نسبت به معلمان و مربیان مدرسه نشان دهید تا از این طریق کودک احساس امنیت لازم را به دست آورد.

باشتی افزود: چنانچه در لحظه آخر فرزندتان به شما چسبید و از رفتن به کلاس امتناع کرد اصلاً نگران و دلگیر نشوید، زیرا عکس العمل شما تأثیر منفی بر کودک می گذارد و او را بیشتر ناراحت می کند. در چنین شرایطی می توانید از مربیان و مشاوران مدرسه که در این باره باتجربه اند کمک بگیرید و به آنها اجازه دهید با شیوه خود، کودک را به کلاس درس راهنمایی کنند.

کارشناس اداره روان وزارت بهداشت خاطرنشان ساخت: بعضی از والدین قبل از ترک کودک یک داستان یا یک شعر کوتاه برای فرزندشان می خوانند. این کار موجب می شود که کودک رنج جدایی را بهتر تحمل کند. گروهی از معلمان نیز اول صبح برنامه روزانه کلاس را مرور می کنند و با توضیح و تشریح فعالیت های آن روز نگرانی و اضطراب را از دل کوچک بچه ها دور می کنند.

وب دا


مهارتهای زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.