توضیحات وزیر صنعت در جمع خبرنگاران: کشور درشرایط مضیقه ارزی قرار ندارد/ دامداری ها تا ۱۵ روز شیر را ارزان می کنند

وضعیت تامین ارز مرجع وارد کنندگان مواد اولیه تولید ، ابزارهای جدید تامین مالی ، صادرات غیرنفتی ، میزان واردات نهاده ها ، اصناف و نوسانات اخیر در بازار و وضعیت تولید از جمله پرسش هایی بود که خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه اصناف از وزیر صنعت ، معدن و تجارت مطرح کردند.
به گزارش خبرآنلاین مهدی غضنفری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره وضعیت تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان مواد اولیه تولید گفت : بانک مرزی مشکلی برای تامین ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ ریال ندارد و برخی مشکلات کنونی مربوط به حابجایی پول است.
وی توضیح داد : برخی وارد کنندگان مشمول دریافت ارز با نرخ ۱۲۲۶ ریال از نبود قدرت جابجایی پول مثل گذشته گلایه دارند که البته مثل همیشه بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد تدابیری برای افزایش قدرت جابجایی پول را در پیش می گیرند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید براینکه ، کشور درشرایط مضیقه ارزی قرار ندارد، افزود: این گونه نیست که قادر به تامین نیاز ارزی وارد کنندگان مشمول دریافت ارز با نرخ مرجع نباشیم .
وی ادامه داد: بانک مرکزی منابع کافی برای انجام تعهدات خود را دارد اما فقط باید نظام جابجایی متفاوتی را مورد استفاده قرار دهد که این امر نسبت به گذشته زمان براست و امید می رود بانک مرکزی به زودی این مسئله را حل کند .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره سوال خبرنگاری گفت: کمیته ارز به تازگی جلسه ای نداشته ، مصوبات قبل به قوت خود باقی است ، برخی موضوعات در کمیته های دیگر دولت و یا ستاد تدابیر به بحث و بررسی گذاشته شده و موضوعات جمع بندی می شود .
غضنفری افزود: پس از اتفاقات بازار ارز در تقسیم کاری، وظایف هر یک از دستگاه ها مشخص شد تا آنها باید به تکالیف خود عمل کنند .
 تخلیه ۲۰ هزارتن کنجاله از بندر امام
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگاری در باره وضعیت قیمت شیر و خود داری دامداری ها ازعرضه شیر با نرخ مصوب گفت: بسیاری از دامداران و تولید کنندگان صنایع لبنی قیمت های مصوب را پذیرفته و اعمال کرده اند . 
غضنفری با بیان اینکه تنها برخی دامداران مصوبات را اجرا نکرده اند ، علت این امر را توزیع نشدن نهادهای دامی به میزان کافی دانست و افزود: این دامداری ها اعلام کرده اند که شش تا ۱۵ روز پس از دریافت نهاده ها، شیر را ارزان عرضه می کنند .
وی ادامه داد : در خصوص تامین نهاده های دام و طیور و کاهش قیمت شیر با موضوع زمان بر بودن این فرایند مواجه هستیم
وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: هفته گذشته به دلیل اینکه یکی از کشتی های حامل نهاده های دامی با مشکل رو به رو شده بود ، ارسال نهاده ها کاهش یافت و به همین دلیل نهاده های دامی کمتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفت .
وی پیش بینی کرد تا ۲۴ ساعت آینده ، ۲۰ هزارتن کنجاله از بندر امام تخلیه شود که دراین صورت مرغداری ها و دامداری ها نهادهای ارزان قیمت را تحویل می گیرند و نرخ شیر نیز کاهش می یابد .
اعلام ابزارهای جدید تامین مالی
وزیر صنعت معدن و تجارت در باره رفع کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی به برگزاری چند نشست تخصصی با دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و تشکل ها درباره ابزارهای متنوع سازی تامین مالی اشاره کرد .
غضنفری تصریح کرد : نشست های اولیه درهفته گدشته و قبل از آن برگزار شده است .
وی با اشاره به برپایی جلسه هفته آینده برای اعلام ابزارهای جدید تامین مالی و ابراز امیدواری کرد تا هر کدام از دستگاه ها از جمله صندوق توسعه ملی ، بانک مرکزی راهکارها و برنامه های خود را برای سال ۹۱ اعلام کنند .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون ال سی ریالی درحال اجرا و عملیاتی است ، گفت : دراین بخش موضوع ذینفع واحد و سقف آن مطرح است که انتظار می رود با پایان یافتن پرونده سه هزار میلیارد تومانی تخلف بانکی و مجازات متخلفان ، نظام بانکی فعالیت های خود را با قوت ادامه دهد.
وی در باره تنزیل مجدد ال سی ریالی نیز گفت : تحقق این امر نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است .
تصمیم مدیران برخی واحدهای تولیدی برای تغییر برنامه تولید خود 
غضنفری در باره ارتباط کاهش تولید با افزایش قیمت ها به خبرنگاری پاسخ داد: برخی تغییرات برنامه تولیدی ، خاص خود مدیران واحدها است که به عنوان مثال در سه نوع محصول تولیدی خود ترجیح می دهد در آن بخش که مشتری بیشتر دارند ، فعال تر شده و خط دیگر تولید را کاهش داده یا تعطیل کنند .
وی با یادآوری اینکه ممکن است برخی واحدها کاهش تولید داشته باشند، افزود: این واحدها درانتظار کمک بانک مرکزی برای دریافت ارز با نرخ مرجع ۱۲۲۶ ریال هستند تا واردات خود را انجام دهند که به دلیل مشکلات بانک مرکزی ممکن است ناچار شوند تا واردات مواد اولیه خود را با نرخ ارز آزاد ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان انجام دهند که دراین صورت در قیمت گذاری کالای تولیدی آنها برای عرضه در بازار دچار مشکل می شویم .
گزارشی از صادرات شیر دریافت نشده است 
غضنفری درپاسخ به خبرنگاری درباره صادرات شیر توسط برخی دامداران در روزهای اخیر گفت: همیشه محصولات کشاورزی به صورت محدود صادر می شود اما تاکنون گزارشی مبنی بر صادرات شیر اعلام نشده است .
وی با اشاره به اینکه در مورد صادرات محصولات کشاورزی سخت گیری نمی شود ، گفت: ممکن است برخی تولیدات شیر به مصرف کننده محلی در نقاط مرزی عرضه شود ، اما گزارشی از صادرات انبوه شیر داده نشده است .
حمل ونقل و صادرات میعانات گازی و پتروشیمی
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کاهش صادرات میعانات گازی و پتروشیمی در دو ماه نخست امسال گفت: مشکل حمل ونقل و تحریم های اعمال شده بر روی برخی کشتی ها مشکلاتی را برای این بخش ایجاد کرد که منجر به کاهش صادرات شد . 
غضنفری به اظهارات مسئولان وزارت نفت اشاره کرد و گفت که از نظر آنها این مشکل حل شده است و از این پس شاهد افزایش صادرات میعانات گازی و پتروشیمی خواهیم بود .
وی ادامه داد: محدودیت های ناشی از اجرای نظام کدینگ کالاهای وارداتی (شبنم ) ، استاندارد و ایران کد به عنوان مدیریت واردات محدودیت هایی را برخی کالاها ایجاد کرده است موضوعی که دولت با هدف خالی کردن بازار از کالاهای بنجل و غیر کیفی دنبال می کند.
اجرای یکسان بسته های حمایتی برای صنوف تولیدی با صنعت
وی در باره نحوه محاسبه نرخ انرژی صنوف تولیدی نیز توضیح داد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تلاش شد تا اصناف تولیدی قیمت کمتری را برای حامل های انرژی نسبت به صنوف توزیعی پرداخت کنند ، اما بازهم با قیمتی که به صنعت پرداخت می شد ، فاصله داشت .
به گفته غضنفری، براساس موافقت رییس جمهوری و کمیته هدفمندی یارانه ها مقرر شد تا با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها نحوه نرخ حامل های انرژی صنوف تولیدی و صنعتی یکسان محاسبه شود.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه هنوز زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مشخص نیست ، ادامه داد : اصناف درخواست کردند که محاسبه یکسان نرخ یارانه صنوف تولیدی و توزیعی هرچه زودتر اجرا شود. 
تورم با موضوع گرانفروشی در نظام توزیع متفاوت است
وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی تخلفات صنفی گفت: در زمان حاضر حدود ۳ میلیون واحد صنفی در کشور فعال است که در همراهی با دولت، رعایت حقوق مصرف کننده و بهبود فضای کسب و کار بر مبنای دین توجه وافر دارد .
غضنفری افزود: ممکن است تخلفاتی در بازار توسط برخی صورت گیرد که دراین صورت سازمان های حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی با آن برخورد می کنند ، اما درصد متخلفان نسبت به جامعه اصناف بسیار ناچیز است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، ضمن با اهمیت خواندن نقش اصناف در بازار گفت: آنها در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها همراهی خوبی با دولت داشتند و در زمان حاضر نیز تلاش می کنند تا کالاها را به موقع به دست مصرف کنندگان برسانند ، بنابراین باید به آنها احترام گذاشت .
وی ادامه داد : اگر در جامعه تورم شکل می گیرد ، این مساله با موضوع گرانفروشی در نظام توزیع متفاوت است ، بنابراین اگر یک واحد صنفی کالایی را از حلقه قبلی گران تر تهیه کند و مجبور شود آن را گران تر بفروشد ، این شرایط تخلف صنفی محسوب نمی شود.
غضنفری گفت: بخشی از حلقه گرانی ارتباطی با جامعه اصناف ندارد و با درصد ناچیزی ازصنوف که نسبت به نرخ ها بی توجهی می کنند از طریق تعزیرات حکومتی برخورد می شود .
جلسه با معاون اول رییس جمهوری برای حل مشکل اصناف
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر در باره اظهارات رییس شورای اصناف در مراسم روز ملی اصناف (یکم تیرماه) مبنی بر عملیاتی نشدن برخی مسائل آنها گفت : بسیاری از درخواست های آنها عملیاتی شده و بخشی از آنها اجرا نشده است .
وی گفت : اصناف نسبت به ارایه برخی مدارک همچون مفاصاحساب جهت دریافت تسهیلات بانکی انتقاد دارند که در حقیقت موضوعی فنی است . 
غضنفری توضیح داد: در واقع میزان تسهیلاتی که قرار است بانک های عامل به اصناف پرداخت کنند ، مشخص است ، از سویی سود تسهیلات آنها نیز پرداخته شده اما اصناف توقع دارند مدارک آسان تری از آنها خواسته شود که این موضوع قرار است در نشست روزهای آینده معاون اول مطرح شود .
وی افزود: مشخص نبودن مرجع صادر کننده پروانه فعالیت رستوران یا هتل ها ، اختلاف میان اتحادیه ها و شهرداری در برخی استان ها برای مدیریت تاکسی های درون شهری از جمله مسائلی است که اصناف نسبت به آن انتقاد دارند و با توجه به مصوبه دولت درخصوص تاکسی ها امید است که این موضوع به زودی حل شود .

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.