توضیح سازمان خصوصی‌سازی درباره بلاتکلیفی سهام عدالت ۷۰۰ هزار بازنشسته

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سازمان خصوصی‌سازی درباره سهام عدالت ۷۰۰ هزار بازنشسته اعلام کرد: احتمالاً افرادی که سهام عدالت ندارند بعد از پایان اسفند ۱۳۸۵ بازنشسته شده‌اند و با توجه به تصریح قانون، این افراد در حال حاضر دارای شرایط دریافت سهام عدالت نیستند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، سازمان خصوصی سازی افزوده است همه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و افراد تحت تکفل آنان با هر میزان حقوق و مزایا ، مشمول برخورداری از طرح سهام عدالت هستند.

پایان سال ۱۳۸۵ مقطع زمانی تشخیص مشمولان بازنشستگی بوده است و کسانی که تا قبل از این تاریخ بازنشسته شده اند ، تا ۳۰ دی ۱۳۸۶ مهلت داشتند که برای تکمیل فرم شناسایی و تحویل آن به مراجع ذیربط اقدام کنند.

سازمان خصوصی سازی تأکید کرده است، در چند نوبت تمدید مهلت ثبت نام مشمولان، در ان دوره ، هیچگونه محدودیتی برای بهره مندی بازنشستگان از سهام عدالت وجود نداشته است و همه افرادی که برای تکمیل و تحویل فرم شناسائی خانوار اقدام کرده اند، از سهام عدالت و مزایای آن برخوردار شده اند.

همچنین با توجه به اینکه توزیع سهام عدالت بین مشمولان مراحل مختلف طبق دستور العمل ها و مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت و شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل «۴۴» قانون اساسی و در مهلت زمانی معین صورت گرفته است و در حال حاضر با توجه به تکمیل سقف قانونی تعداد مشمولان سهام عدالت و عدم وجود ظرفیت قانونی، توزیع سهام عدالت به افراد جدید میسر نیست.

بدیهی است در صورت تصمیم گیری جدید برای ثبت نام از افراد جامانده و باقی مانده، تقاضای این گروه از متقاضیان نیز قابل بررسی خواهد بود.

این گزارش در خصوص پرداخت سود سهام عدالت به مشمولین حاکی است قبل از ابلاغ قانون سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، با تصویب ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، قسمتی از سود سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ به مشمولان مراحل اول تا سوم طرح توزیع سهام عدالت پرداخت و قسمتی هم به حساب خزانه واریز شد.

همچنین پس از تصویب و ابلاغ قانون سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و تصویب آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت مبنی بر اینکه «بهای اقساط سهام توزیع شده می بایست از محل سود سالانه شرکت های واگذار شده تسویه گردد» و نیز با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که مقرر داشته «پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید شده، ممنوع است» ، پرداخت هر گونه سود به سهامداران نهایی سال های ۱۳۸۷ و پس از آن متوقف شد.

این مبالغ برابر تکلیف قانون، برای اقساط سهام واگذار شده به حساب خزانه واریز می شود.
بدیهی است پس از استهلاک مطالبات دولت سود دریافتی از شرکت های سرمایه پذیر، میان مشمولان قابل توزیع خواهد بود.

انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.