توقف ثبت سفارش واردات لوازم خانگی/تلاش برای لغو ممنوعیت واردات یخچال و لباس‌شویی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

19-195.jpg

ثبت سفارش واردات انواع لوازم خانگی متوقف شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آمار گمرک ایران طی شش ماه اول سال جاری دستکم ۵۰۰ میلیون دلار انواع لوازم خانگی به صورت قانونی وارد کشور شد. در همین حال براساس تازه‌ترین تصمیم دولت ثبت سفارش واردات انواع لوازم خانگی به صورت موقت متوقف شده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تائید توقف ثبت سفارش لوازم خانگی به خبرنگار ایسنا گفت: توقف ثبت سفارش برای واردات مربوط به کلیه لوازم خانگی می‌شود اما ما به وزیر صنعت و تجارت پیشنهاد نمودیم این ممنوعیت تنها شامل آن دسته از لوازمی شود که کشور در تولید آنها به سطح مطلوبی رسیده است.

محمد طحان‌پور افزود: لزومی ندارد در حوزه‌هایی مانند اجاق گاز، چرخ خیاطی، آبگرمن دیواری و بخاری واردات داشته باشیم چرا که صنایع داخلی به سطح مطلوبی از نظر کیفیت و قیمت رسیده‌اند.

او در عین حال با بیان این‌که نباید جلوی واردات لوازم خانگی موردنیاز مردم را گرفت، افزود: مردم نگران نباشند چرا که هم‌اکنون لوازم خانگی موردنیاز آنها در حال ترخیص از گمرک‌هاست که ثبت سفارش مربوط به واردات این دسته کالاها از پیش انجام شده است.

وی تاکید نمود: نباید جلوی واردات آن دسته از لوازم خانگی را گرفت که ارزان‌قیمت می باشند و مردم به آن نیاز دارند، چرا که در صورت ممنوعیت کامل واردات، تولیدکنندگان داخلی قیمتهای خود را بالا می‌برند و مصرف‌کنندگان ضرر می‌کنند.

از سوی دیگر رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که هم‌اکنون کارخانه‌های لوازم خانگی با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، اضافه نمود: تا وقتی که کارخانه‌های لوازم خانگی به مرحله تولید انبوه نرسند تولید برای آنها توجیه اقتصادی نخواهد داشت و ممنوعیت واردات می‌تواند فرصت رسیدن به تولید انبوه را به آنها بدهد.

محمدرضا دیانی با اشاره به سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی کشور افزود: نگرانی ما این است که مافیای واردات لوازم خانگی با فشار به مسئولان اجازه اجرای قانون توقف ثبت سفارش واردات را ندهد. مافیایی که هزاران میلیارد تومان از بابت واردات لوازم خانگی سود می‌کند و به دولت نیز مالیات نمی‌دهد و در گمرکها نیز کم‌اظهاری می‌کند.

وی افزود: متاسفانه شنیده شده قرار است تعدادی از لوازم خانگی مانند یخچال و لباس‌شویی از فهرست ممنوعیت واردات حذف شوند که این نشان‌دهنده فشار مافیای واردات به دولت است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.