تولد اولین گوزن زرد ایرانی در فارس

۱۱اردیبهشت،

نخستین گوزن زرد ایرانی چهارم اردیبهشت ماه جاری درسایت تکثیر و احیای این حیوان تحت حفاظت، در محدوده میانکتل واقع در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان متولد شد.

به گزارش ایران، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست اضافه کرد: به دنبال اقدام های حفاظتی و تحقیقاتی مناسب در میانکتل و همچنین بارش های زمستان قبل و مناسب شدن وضعیت علوفه در فنس، گوزن زرد ایرانی کمی زودتر از فصل معمول زایمان، متولد شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این رابطه گفت: بر اساس شواهد موجود استان فارس در قبل یکی از زیستگاه های گوزن زرد ایرانی بوده و نقش گوزن زرد در حجاری های تخت جمشید این موضوع را تایید می کند.

جعفری نژاد گفت: قرار داشتن استان فارس روی سلسله جبال زاگرس و وجود پوشش جنگلی نسبتاً مناسب در رشته کوه های بخش غربی و جنوب، این نقطه را به زیستگاهی مناسب برای گونه های جانوری بدل کرده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۶۰ حدود ۱۰۵ هکتار از محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان برای طرح احیا و تکثیر گوزن زرد ایرانی محصور و در پائیز ۱۳۷۲، هفده راس از گوزن های دشت ناز ساری به منطقه میانکتل در دشت ارژن فارس منتقل شد و با مراقبت شبانه روزی محیط​بانان منطقه اهداف طرح محقق شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۸۹ تعداد گوزن ها تا حدود ۷۵ راس افزایش داشت ولیکن تطابق نداشتن تعداد گوزنها و وسعت منطقه محصورشده در میانکتل، حضور گونه پلنگ به عنوان شکارچی طبیعی در منطقه، کهولت سن برخی گوزن ها و… زمینه کاهش جمعیت این گونه جانوری را فراهم کرد.

جعفری نژاد گفت: سال قبل برای تامین فضای زیستی مناسب نسبت به توسعه سایت میانکتل به وسعت ۳۰۰ هکتار و ساخت و بهره برداری از سایت ارسنجان به​وسعت ۲۰۰ هکتار، اقدام شد و خوشبختانه دوباره شاهد احیای این گونه ارزشمند در دو محل یاد شده هستیم.

گوزن زرد ایرانی از نظر ارزش حفاظتی جزو گونه های در معرض خطر انقراض سازمان بین المللی حفظ حیات وحش قرار دارد.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.