تولید دارویهای با فناوری نانو از اولویتهای کشور در راستای خودکفایی

مدیر پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید دارو با فناوری نانو را از اولولیتهای مهم وزارت بهداشت در راستای خودکفایی کشور عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، سید احمد مهاجری با اشاره به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری بر تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ملی تاکید شده است اظهار داشت: ‌بر این اساس تمرکز وزارت بهداشت در راستای خودکفایی صنایع دارویی و پزشکی قرار گرفته است و در این زمینه طرحهای بزرگی در حال اجراست .
عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی با اشاره به اینکه قرار دادن خط تولید دارویی با فناوری نانو در دانشگاهها به ویژه در دانشگاههای مادر از مهمترین طرحهای وزارت بهداشت در راستای خود کفایی به شمار می رود خاطر نشان کرد:‌ در این راستا تولید نخستین نانو داروی ضد سرطان کشور و خاورمیانه با نام سینا دوکسوزوم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خودکفایی کشور در تولید این دارو از اقداماتی که در جهت خودکفایی کشور برداشته شده است .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر ‌۵ درصد از داروهای مصرفی کشور جزء داروهای خاص هستند که از خارج از کشور تامین می شود اظهار داشت :‌این میزان ۹۰ درصد از هزینه اقتصاد دارویی را تحت الشعاع قرار می دهند و رفع این وابستگی نقش کلانی را در مقوله اقتصاد دارویی حتی اگر تحریم وجود نداشته باشد ایفا می کند.
سید احمد مهاجری با اشاره اینکه وابستگی دارویی وابستگی پزشکی را نیز به همراه می آورد خاطر نشان کرد: ‌باید تکنولوژی های داروسازی بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی را که از خارج وارد می شود در کشور ایجاد کنیم .
مدیر پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تشویق و حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تاسیس شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد:‌ ما این آمادگی را داریم که در جهت تولید با صنایع ارتباط بر قرار کنیم .
وی هچنین با اشاره به منابع غنی گیاهان دارویی در کشور خاطر نشان کرد: ‌با توجه به پتانسیلهای موجود باید زمینه های لازم در زمینه تخلیص از کتب طب سنتی و ارائه گیاهان دارویی به شکل محصولات دارویی ایجاد شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.