تولید واکسن‌های ایرانی «سل» و «هپاتیت»

در سال تولید ملی محقق شد

تولید واکسن‌های ایرانی «سل» و «هپاتیت»

گزارشگر : زهرا چیذری

 

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۰۰:۰۰

آمادگی برای ورود نسل جدید واکسن‌های سل و هپاتیت ایرانی به بازارهای جهانی، خبر خوشی از به ثمر رسیدن تلاش‌های محققان ایرانی و توفیق در تولیدات ملی حوزه سلامت است.
افزایش حجم تولید و کیفیت، ویژگی نسل جدید واکسن‌های ایرانی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس انستیتو پاستور ایران خاطر نشان می‌کند: در ماه‌های اخیر درنشست با مسئولان سازمان جهانی بهداشت، تأییدیه‌های اولیه عرضه واکسن‌های هپاتیت و سل ایران به بازارهای جهانی گرفته شده و قرار است تأییدیه نهایی نیز به ایران داده شود.
دکتر مصطفی قانعی در پاسخ به سؤال «جوان» درباره ویژگی نسل جدید این واکسن‌ها می‌گوید: درباره واکسن هپاتیت، با روش جدید تولید توانسته‌ایم به حجم بیشتر و کیفیت بهتر تولید دست پیدا کنیم چراکه واکسن هپاتیتی که در گذشته تولید می‌شد تأییدیه صادرات نداشت اما با روش جدید علاوه بر تولید بیشتر، کیفیت کار نیز بالا رفته است. بنا به تأکید دکتر قانعی، با توجه به سیاست حمایتی در این بخش، تولید واکسن هپاتیت به حدود چهار تا شش میلیون ریال در سال رسیده است که از کیفیت بالایی برخوردار است و امکان افزایش آن به ۱۰ میلیون ریال در سال وجود دارد.
وی در رابطه با واکسن سل نیز اظهار می‌دارد: در رابطه با واکسن سل نیز توانسته‌ایم شناسنامه تولید را تغییر دهیم و به واکسن مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی برسیم. به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تولید نسل جدید واکسن‌های سل به حدود ۲۰ میلیون ریال رسیده است در حالی که نیاز کشور حدود سه میلیون ریال است. بنابراین امکان صادرات این محصول به خارج از کشور نیز فراهم شده است.
کشورهای منطقه خواهان واکسن ایرانی
رئیس انستیتو پاستور ایران می‌افزاید: تنها کشورهای اندکی در دنیا توانایی تولید نسل جدید واکسن‌های هپاتیت و سل را دارند و تولید برخی از انواع واکسن سل که برای پیشگیری از مننژیت سلی ضروری است، مورد استقبال کشورهای زیادی قرار گرفته است.
بنا به تأکید دکتر قانعی اگرچه در دنیا برخی از کشورها توانایی تولید واکسن‌های سل و هپاتیت را دارند اما در منطقه مدیترانه شرقی ایران نخستین کشوری است که به توانایی تولید این واکسن‌ها دست یافته است. وی در پاسخ به اینکه چه کشورهایی متقاضی واکسن ایرانی هستند، می‌گوید: عمدتاً کشورهای منطقه تقاضای صادرات این واکسن را داشته‌اند.
سال آینده صادرات می‌کنیم
بنا به اظهار دکتر قانعی، ایران عضو NRA است و از سوی سازمان بهداشت جهانی صلاحیت تولید و صدور واکسن در سطح جهانی را دارد. وی خاطر نشان می‌کند: در واقع بنا به این گواهی، ایران اختیار قانونی تأیید صلاحیت صادرات واکسن‌های تولیدی کشور را دارد اما با این وجود برای تأییدیه صادرات سازمان بهداشت جهانی تعامل داشته‌ایم و پیش بینی می‌کنیم تا سال آینده تأییدیه نهایی برای صادرات واکسن‌های سل و هپاتیت را دریافت کنیم.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.