تولید ۹۷ درصد داروهای مصرفی در داخل

جام جم آنلاین: معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو با بیان این که ۹۷ درصد داروهای مصرفی مردم در داخل تولید می‌شود، گفت: منابع واردات دارویی کشور را نیز گسترش داده‌ایم، علاوه بر آن نظارت داریم به نحوی که اکنون کسی نیست که بگوید دارو گیرش نمی‌آید و هیچ کمبودی از نظر دارو در کشور نداریم.

محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با فارس، افزود: به نظر تمام کارشناسان حوزه دارویی کشور، دارو یکی از اقلامی است که کشورهای غربی به صورت ویژه برای تحریم آن نظر دارند و هدف آنها نیز از این کار فشار آوردن به مردم و ایجاد نارضایتی بین مردم است.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: کشورهای غربی برخلاف شعارهای مردم فریب حقوق بشر از حدود یک سال پیش حتی داروی ساخته شده، واکسن و شیرخشک را هم از ایرانیان دریغ می‌کنند، اما با برنامه‌ریزی از حدود سه سال پیش هیچ کمبودی از نظر این اقلام در کشور نداریم.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی از بیش از یک سال پیش حتی داروهای کامل ساخته شده را هم به ایران تحریم کرده‌اند، داروی ساخته شده که دیگر مواد اولیه نیست که کاربرد دوگانه داشته باشد، اما وزارت بهداشت پیش‌بینی‌های لازم را برای چنین روزی داشت.

شانه‌ساز افزود:‌ درباره داروهایی که انحصار تولید آنها در دست کشورهای غربی بود نیز به سمت تولید آن دارو در کشور حرکت می‌کنیم مانند فاکتور ۷ که اکنون در داخل تولید می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی داروها در داروخانه‌ها پیدا‌نمی‌شود، گفت: باید ببینیم چه دارویی است، متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که با وجودی که برخی داروها نمونه تولید داخل هم دارند و سال‌هاست داروی ایرانی در بازار است و تحقیقات نشان داده کیفیت بالایی هم دارد، ولی باز هم برخی پزشکان و بیماران اصرار دارند که از داروی نمونه خارجی آن استفاده کنند و به همین علت احساس کاذب کمبود می‌کنند در حالی که مشابه ایرانی آن در بازار وجود دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.