تولید روزانه سه هزار میلیون فوت مکعب گاز در میدان کیش

مدیرعامل سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، عنوان کرد: فعالیت توسعه ای در فاز یک میدان کیش در حال انجام است.

‘ناجی سعدونی ‘ با تاکید بر اینکه پیش از این موانعی در میدان کیش وجود داشت که هم اکنون برطرف شده و توسعه آن دنبال می شود، اضافه کرد: موافقتنامه توسعه فاز دو و سه به امضا رسیده است.

مدیرعامل سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: میدان گازی کیش در آب های خلیج فارس در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق جزیره لاوان با انجام عملیات لرزه نگاری دوبعدی مشخص شد و اولین چاه این میدان برای ارزیابی پتانسیل هیدروکربوری افق آسماری، بنگستان، خامی و دهرم حفاری شده است .

به گفته وی، حجم گاز درجای میدان در حالت مورد انتظار ، حدود ۴۸ تریلیون فوت مکعب با ضریب بازیافت ۷۵ درصد و حجم میعانات گازی در جای میدان در حالت مورد انتظار حدود ۵۱۴ میلیون بشکه تخمین زده شده است.

به گزارش ایرنا، توسعه کامل میدان کیش برای تولید گاز جهت مصارف داخلی و یا صادرات، در سه فاز تعریف شده و پس از توسعه سه فاز، روزانه سه هزار میلیون فوت مکعب گاز، ۴۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۲٫۹ میلیارد فوت مکعب گاز سبک تولید خواهد شد.

گاز سبک تولیدی با یک خط لوله ۵۶ اینچ به طول ۹۲ کیلومتر به خط لوله اصلی منتقل شده و میعانات گازی نیز صادر می شود.

در حال حاضر توسعه فاز اول میدان گازی کیش از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفته است.

در فاز نخست، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد و فازهای بعدی توسعه این میدان توسط شرکت نفت فالات قاره و از محل تسهیلات مالی خارجی صورت خواهد پذیرفت.

طرح توسعه میدان گازی کیش در فاز اول از چهار پروژه اصلی تشکیل شده که شامل حفاری دو حلقه چاه توصیفی، ۱۲ حلقه چاه تولیدی، طراحی تاسیسات فرآورش و انتقال گاز، تحصیل اراضی در جزیره و سرزمین اصلی است .

اقتصام**۹۱۸۹**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۰۴۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.