تولید نفت اوپک به ۳۰٫۱۲ میلیون بشکه افزایش یافت

بنا بر تازه ترین بولتن سالانه آماری اوپک و در سال ۲۰۱۱

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تازه ترین بولتن آماری سالانه خود از رشد سه درصدی تولید نفت اعضای این سازمان در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، آماری سالانه ۲۰۱۲ اوپک، تولید نفت خام اعضای اوپک در سال ۲۰۱۱ با سه درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۰ به ۳۰ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسید، این رقم در سال پیش از آن ۲۹ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز بود.

تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک ۴۲٫۸ درصد مجموع نفت خام جهان را شامل می شود؛ به طوری که سهم تولید اعضای این سازمان در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال پیش از آن ۲٫۱ درصد رشد داشته است.

آمارهای بولتن اوپک نشان می دهد که مجموع صادرات نفت خام کشورهای عضو این سازمان سال گذشته میلادی با ۰٫۳ درصد رشد به ۲۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسید، این مقدار در سال ۲۰۱۰ روزانه ۲۳ میلیون و ۱۱۲ هزار بشکه بود.

بر پایه این ارزیابی، ذخایر اثبات شده نفت خام کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۱۱ با ۰٫۲ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۰ به یک تریلیون و ۱۹۹ میلیارد و ۷۰۷ میلیون بشکه رسید، به طوری که ۸۱ درصد از مجموع ذخایر اثبات شده کل جهان را شامل می شود.

اوپک اعلام کرد: مصرف جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۸۷ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰، ۸۶ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز بود.

بر اساس این گزارش، مجموع درآمدهای نفتی اوپک در سال ۲۰۱۱ برای نخستین بار با گذر از مرز یک تریلیون دلار به یک تریلیون و ۷۸ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰، ۷۷۱ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار بود.

شمار کل دکل های حفاری فعال در کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۱۱  با ۱۱۱ دکل افزایش به ۶۴۰ دکل حفاری و شمار چاه های تکمیل شده اعضای اوپک در سال گذشته میلادی به سه هزار و ۲۲۹ حلقه رسیده است، در حالی که این مقدار در سال ۲۰۱۰، دو هزار و ۸۲۰ حلقه بود.

اوپک عنوان کرد: شمار چاه های تولیدی کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۱۱، ۳۵ هزار و ۴۵۸ حلقه بوده است، این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۰، ۱۹۴ حلقه کاهش نشان می دهد.

بر پایه این گزارش، میانگین بهای سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۱ با ۹ دلار و ۵۲ سنت افزایش به ۱۰۷ دلار و ۴۶ سنت برای هربشکه رسیده است.

بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ۱۲ عضو اوپک در ماه ژوئن به ۳۱ میلیون و ۳۶۳ هزار بشکه در روز رسید؛ این مقدار در مقایسه با ماه مه روزانه ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ بشکه کاهش نشان می دهد.
 
این آمارها در حالی مطرح می شود که گزارش های مستقیم اعضای اوپک به دبیرخانه این سازمان نشان می دهد تولید نفت خام ۱۲ عضو اوپک در ماه مه به ۳۲ میلیون و ۹۶۴ هزار بشکه در روز رسیده و نسبت به ماه پیش از آن تغییر نکرده است.

آمارهای تولیدی که به طور مستقیم از سوی اعضای اوپک به دبیرخانه گزارش شده است، رقم های بالاتری را نسبت به داده های منابع ثانویه نشان می دهد.

اعضای اوپک در نشست ۱۶۱ این سازمان (پنج شنبه ۲۵ خرداد) در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر ۲۰۱۱ را همچنان ثابت نگه دارند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.