تولید نفت اوپک کاهش یافت

بر پایه تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ از شرکت های نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران حوزه نفت، تولید نفت کل اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ماه گذشته میلادی با افت روزانه ۳۹۳ هزار بشکه (۱٫۲ درصد) به میانگین ۳۱ میلیون و ۱۶۵ هزار بشکه در روز رسید؛ در حالی که این مقدار در ژوئن روزانه ۳۱ میلیون و ۵۵۸ هزار بشکه بود.
این دومین ماه پیاپی است که تولید نفت این سازمان کاهش می یابد؛ تولید نفت اوپک در ماه مه گذشته به روزانه ۲۱ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه رسید که بیشترین رقم از اکتبر ۲۰۰۸ بود.
بر اساس این نظرسنجی، تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه ژوئیه گذشته با افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت به ۹ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز رسید.
تولید نفت این کشور ماه مه گذشته ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود که بیشترین رقم از حدود سال ۱۹۸۹ بوده است.
تولید نفت عراق نیز ماه ژوئیه گذشته با ۱۰ هزار بشکه کاهش به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسید؛ تولید نفت این کشور ماه آوریل گذشته ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز بود که بیشترین رقم از اکتبر سال ۲۰۰۰ به شمار می رفت.
تولید نفت نیجریه نیز ماه گذشته با ۷۵ هزار بشکه در روز کاهش به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار بشکه رسید.
آنگولا نیز ژوئیه گذشته یک میلیون و ۷۲۵ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود که این رقم نسبت به ماه ژوئن ۶۵ هزار بشکه کاهش داشته است.
تولید نفت خام اوپک از ماه آوریل سال جاری میلادی به این سو، روند کاهشی در پیش گرفته اما این رقم، همچنان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر از سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه ای مورد توافق اعضای این سازمان است.
اعضای اوپک در نشست ۱۶۱ این سازمان (پنج شنبه ۲۵ خرداد) در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر ۲۰۱۱ را همچنان ثابت نگه دارند.
/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.