تولید ۶۰ هزار تن انار در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پیش‌بینی تولید سالانه ۶۰ هزار تن از چهارهزار و ۲۷۰ هکتار باغ انار در سطح استان در صورت وجود شرایط مناسب اقلیمی و عدم سرمازدگی خبر داد.

 

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، دکتر هادربادی با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری به‌دلیل سرمازدگی گل اول انار، تولید انار به ۲۷ هزار و ۸۱۴ تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۶۰ هزار تن از چهارهزار و ۲۷۰ هکتار باغ انار در سطح استان در صورت وجود شرایط مناسب اقلیمی و عدم سرمازدگی برداشت شود.

وی افزود: انار ازجمله محصولاتی است که سازگاری کامل با شرایط آب و هوایی استان را دارد. سطح کشت آن چهارهزار و ۲۷۰ هکتار و مهمترین رقم انار استان انار شیشه کپ است که یکی از بهترین ارقام صادراتی کشور محسوب می‌شود. این رقم خاصیت انبار داری زیاد داردو نسبت به سایر ارقام ترکیدگی کمتری داشته و به کرم گلوگاه مقاوم‌تر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان در برخی سال‌ها درختان انار از سرمای زمستانه آسیب می‌بینند. یکی دیگر از مشکلات گسترش دانه سفیدی انار است. خسارت کرم گلوگاه، شور شدن منابع آبی استان، خشکسالی و تبعات آن، ازجمله چالش‌های موجود در تولید انار استان است.

هادربادی ادامه داد: در سال ۸۹ مقدار صادرات به کشور کره جنوبی ۱۱۲ تن بوده و انار استان به سایر کشورها ازجمله ژاپن، آلمان، فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: انار یک منبع غنی آنتی‌اکسیدان و خون‌ساز است. چربی و فشار خون را پایین آورده و تصفیه‌کننده خون محسوب می‌شود وبرای سالمندان داروی مناسبی برای تقویت کلیه است.

هادربادی یادآور شد: شهرستان فردوس بیشترین تولید را دارد و ارقام انار شیرین در شهریورماه برداشت می‌شوند، لیکن سایر ارقام از نیمه مهرماه تا اواخر آبان‌ماه برداشت می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: حدود ۲۰ رقم انار در استان وجود دارد که تعدادی از مهمترین آنها شامل شیشه کپ، زاغ یزدی، شیرین پوست سفید، شیرین پوست قرمز، ملس یزدی و… بوده و مهمترین رقم استان که از ارقام صادراتی کشور محسوب می‌شود رقم شیشه کپ است./

A-910718-10

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.