تکرار/لزوم نقش‌آفرینی قوای سه‌گانه در حل بحران دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس بر لزوم نقش آفرینی کارآمد قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه در حل بحران دریاچه ارومیه تاکید کرد.

عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تسریع در انتقال آب ارس به این دریاچه گفت: مسئله نجات دریاچه ارومیه به عنوان مسئله ملی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و نمایندگان ارومیه نگرانی خود از این موضوع را در دیدار با امام جمعه این شهر اعلام کرده‌اند.


*ادامه روند کنونی خشک شدن دریاچه ارومیه فاجعه‌آمیز است

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های اعلام شده از کارشناسان محیط زیست عمق دریاچه ارومیه به علت تبخیر شدید ۸ متر کاهش یافته، افزود: در صورتی که شرایط کنونی دریاچه به این شکل ادامه یابد به طور حتم در دو سال آینده اثری از آن باقی نخواهد ماند و حرکت شن‌های روان زندگی مردم این منطقه را با مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد.

*معضل دریاچه ارومیه یک مسئله ملی است

عضو کمیسیون بهداشت مجلس همچنین با تاکید بر اینکه مشکل دریاچه ارومیه یک مسئله قومیتی، سیاسی و یا جغرافیایی نیست، تصریح کرد: حل بحران این دریاچه با توجه به وسعت و میزان نمک موجود در آن مسئله‌ای ملی بوده و نیازمند توجه مسئولان تمام بخش‌های اجرایی و قانون‌گذاری کشور است.

*شبستر ؛ اولین شهر قربانی بحران دریاچه ارومیه

فتاحی در ادامه و در تشریح عواقب و پیامدهای ناگوار تداوم بحران در دریاچه ارومیه اظهار داشت: با افزایش ضخامت لایه‌های نمکی در نواحی خشک شده این دریاچه و احتمال وقوع طوفان نمک، اولین استانی که از این رویداد آسیب خواهد دید استان آذربایجان شرقی و اولین شهر، شبستر است هر چند این طوفان به قسمتهای مرکزی کشور و تهران نیز خواهد رسید.

وی افزود: قطعا طوفان و ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه به مراتب زیانبارتر از ریزگردهای وارد شده از عراق و همسایگان غربی بوده و تبعات آن به دلیل ترکیبات نمکی تبعاتی از جمله شیوع بیماریهای گوارشی، سرطانهای پوست و ناراحتی‌های چشمی بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم ارومیه در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از بی توجهی به این مسئله به عنوان یک مسئله ملی و هویتی خاطر نشان کرد: پساب بسیاری از شهرکهای صنعتی استان به دریاچه ارومیه سرریز و در حاشیه آن حلقه‌های متعدد چاههای عمیق و نیمه عمیق حفر شده و علاوه بر اینها احداث میانگذر شهید کلانتری نیز به دلیل مهار امواج طبیعی آب از فعالیت آن جلوگیری کرده است که لازم است با اقدامات کارشناسی نظیر لایروبی سطوح ضخیم نمکی ایجاد شده و فعال کردن حوضچه‌ها از تداوم شرایط فعلی جلوگیری به عمل آید.

*لزوم توجه ویژه قوای سه‌گانه به حل مشکل دریاچه ارومیه

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پایان با اشاره به اهمیت ویژه رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه، حل این مشکل را از اولویت بالاتری نسبت به بسیاری از مسائل کشور برخوردار دانسته و تصریح کرد: سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه باید اهتمام ویژه‌ای به مسئله مذکور ورزیده و به این موضوع به عنوان اولویت اصلی کشور نگاه کنند.

” انتهای پیام”/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.