«تیمور لنگ» از کجا سر برآورد؟ +تصاویر

۲۶اردیبهشت،

«شهرسبز» یکی از شهرهای تاریخی ازبکستان و زادگاه« تیمور لنگ» است که در قبل بخشی از ایران بوده و اکنون به سبب اهمیت تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، «شهرسبز» یکی از شهرهای تاریخی ازبکستان و زادگاه «تیمور لنگ» است که در قبل بخشی از ایران بوده‌ است.
امیر «تیمور گورکانی» در سال ۷۳۶ ه‍.ق در شهر سبز که در آن روزگار «کش» یا «قش» نامیده می‌شد، دیده به جهان گشود.

این شهر در ۸۰ کیلومتری جنوب «سمرقند» و در ارتفاع ۶۲۲ متری از سطح دریا قرار دارد.

امیر تیمور گورکانی یا تیمور لنگ، اولین پادشاه گورکانی و مؤسس این سلسله است که از ۷۷۱ تا ۸۰۷ هـ.ق.(۷۴۸- ۷۸۳هـ.ش) بر بیشتر ممالک آسیا پادشاهی کرد.
تیمور در زبان ازبکی به معنای «آهن» است و از او با القاب «امیر تیمور»، «تیمور لنگ»، «تیمور گورکان» و «صاحبقران» نیز یاد شده‌ و اروپاییان به وی «تامرلان» (Tamerlane) نیز می‌گویند.

شهر سبز آغاز بزرگراه بین‌المللی است که در قرن ۱۳ «مارکو پولو» از این مسیر به سمرقند سفر کرده است.

قصر «آق سرا» در زمان تیمور و به همت صنعتگران و معماران برجسته ایرانی، عراقی، هندی و خوارزمی در سال‌های ۱۳۱۹-۱۴۰۴ساخته شده است.

این قصر با گنبدهایی با رنگ آبی لاجوردی و طلا جذابیت خاصی دارد سقف آن از طلا و بر بالای بام آن آبشارهایی قرار داشته که بر جذابیت آن افزایش داده است.
این قصر ۲۰۰ سال پیش خراب شده بود و از بزرگترین بناهای آسیای مرکزی بوده است.

مدرسه و مسجد «گنبد سبز» نیز در سال ۱۴۳۵ توسط نوه امیر تیمور ساخته شده که به نام پدرش «شاهرخ» نام‌گذاری کرده است.

این درحالی است که هسته مرکزی این شهر به سبب اهمیت تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است و بیش از نیمی از ساختمان‌های تاریخی ازبکستان در شهر تاریخی سبز که بخشی از بخارا است، قرار دارد و این یکی از ویژگی‌های این شهر تاریخی خواهد بود.
«ارکین ارشگلو» مدیر بخش حفاظتی شهر تاریخی بخارا در حاشیه کارگاه معماری ایرانی، تیموری و مغولی با بیان این مطلب که شهر تاریخی سبز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ازبکستان است و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل می‌رسد، تصریح کرد: وضعیت حفاظتی و مرمتی شهر تاریخی سبز مشکلی در زمینه مرمت آثار تاریخی ندارد البته لازم است که از تجارب مرمتگران سایر کشورها به ویژه ایران استفاده شود.

ارشگلو دربارهٔ وضعیت حفاظتی و مرمتی شهر تاریخی سبز گفت: ازبکستان مشکلی در زمینه مرمت آثار تاریخی ندارد البته لازم است که از تجارب گروه‌های مرمت و بازسازی سایر کشورها به ویژه ایران استفاده شود و در زمینه حفاظتی نیز بازرسان و مأموران ویژه‌ای برای این پایگاه اینترنتی تاریخی در نظر گرفته شده که روزانه سرکشی می‌کنند.

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی ازبکستان تصریح کرد: در سال قبل طرح مرمت قبرهای این شهر تاریخی را داشته و به همین منظور سنگ‌های لازم برای مرمت و بازسازی قبور از کشور پاکستان آورده شد.

به گفته مدیر بخش حفاظتی شهر تاریخی بخارا، این شهر به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد و وجود شاهکارهای معماری تیموری، تنها در سال قبل ۲۰ هزار گردشگر از این شهر تاریخی بازدید کرده‌اند.

در ادامه شما را به تماشای تصاویری از این شهر دعوت می‌نماییم.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.