تیم مذاکره کننده ایران برای مذاکره با ۱+۵ به آلماتی رفت

به ریاست سعید جلیلی

ایران > سیاست‌خارجی
هیات مذاکره کننده ایران به ریاست سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور برای انجام مذاکرات با ۱+۵ تهران را به مقصد آلماتی ترک کردند.

ایسنا نوشت: مذاکرات “آلماتی ۲” میان ایران و ۱+۵ براساس توافق میان دو طرف در ۱۶ و ۱۷ فروردین در هتل ریکسوس برگزار می‌شود.

براساس این گزارش یک دور گفت‌وگوهای کارشناسی فنی و حقوقی ۲۸ اسفندماه سال قبل میان ایران و ۱+۵ در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

در این گفت‌وگوها دو طرف به ارائه توضیحات بیش‌تر دربارهٔ دیدگاه‌های یکدیگر و مسائل و پیشنهادهای مطرح شده در مذاکرات “آلماتی ۱” که ۸ و ۹ اسفندماه سال قبل برگزار شد، پرداختند.

در ادامه مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و ۱+۵ در استانبول، مذاکرات سیاسی میان دو طرف ۱۶ و ۱۷ فروردین برگزار می‌شود.

شایان ذکر است ۱+۵ در “آلماتی ۱” پیشنهادهایی را به ایران در یک صفحه ارائه کرد و توضیحات بیش‌تر و نه جزییات پیشنهادش را در مذاکرات کارشناسی ارائه کرده است.

به نظر می‌آید دو طرف در مذاکرات “آلماتی ۲″، نقطه نظرات و دیدگاه‌های‌شان را پس از بررسی در پایتخت‌های‌شان به بحث و بررسی خواهند گذاشت.

۱+۵ پس از هشت ماه تاخیر در مذاکرات، اسفندماه سال قبل بار دیگر بر سر میز مذاکره حاضر شد و این بار با تغییراتی اندک در دیدگاه‌هایش به بخش‌هایی از حقوق هسته‌یی ایران اعتراف کرد.

ایران نیز با استقبال از رویکرد تازه ۱+۵ در این مذاکرات تاکید کرد که همکاری‌های متقابل در چارچوب اقدام «گام به گام» باید با برداشتن گام‌های متوازن همراه باشد.

براین اساس ایران در مذاکرات کارشناسی اسفندماه در استانبول نقطه نظراتش را برای متوازن سازی گام‌های متقابل ارائه کرد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.