ثبت ۹۳۶ اثر تاریخی وطبیعی کشور‌های مختلف در یونسکو

بیش از ۱۸۰ کشور عضو یونسکو تاکنون ۹۳۶ اثر تاریخی و محوطه فرهنگی و طبیعی خود را در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده‌اند.

سیدعلیرضا قهاری،رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت:غنای میراث فرهنگی و گرانقدر بودن تمدن و پیشینه سرزمین کهن سال ایران،نه تنها بر ایر انیان بلکه بر جهانیان پوشیده نیست و دیرینگی هنر معماری،تحول و پیشرفت آن در طول هزاران سال،همواره موجب سربلندی ساکنان این مرز و بوم بوده است.
وی افزود:ایران یکی از محدود کشورهای بوده که دارای قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین میراث بشری است و بیش از ۷۰ سال استئ که دولت‌ها به ارزش این میراث پی برده‌اند و به تدیرج به حفظ و ثبت آن همت دارند.
قهاری تصریح کرد:تنها در ۴۰ سال پیش ۱۹۷۲ بود که ثبت میراث فرهنگی کشورما با هدف حفظ آثار تاریخی،طبیعی و فرهنگی آنان توسط سازمان میراث فرهنگی و اجتماعی سازمان ملل متحمد یونسکو آغاز شد.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد:‌ایران سه سال بعد از آن در ۲۶ فوریه ۱۹۷۵ به این کنوانسیون پیوست و امروز بیش از ۱۸۰ کشور عضویت آن را دارند.
وی اظهارداشت:از آن تاریخ، ۹۳۶ اثر و محوطه فرهنگی و طبیعی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۵ اثر به ایران تعلق دارد.
قهاری تاکید کرد:‌ در سالهای اخیر تلاش کارشناسان میراث فرهنگی با همکاری پژوهشگران بخش خصوصی در زمینه ثبت جهانی آثار افزایش یافته است،اگرچه به علت اشکالات گوناگون از جمله محدودیت پذیرش درخواست از کشورها و تشکلات فنی دیگر ۵۱ اثر از میراث فرهنگی و طبیعی ایران هنوز در نوبت رسیدگی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد:آثار فاخر معماری ایران که در حال حاضر در فهرست جهانی قرار گرفته شامل “چغازنبیل”، “تخت جمشید”، “میدان نقش جهان” ، “تخت سلیمان”، “ارگ بم” ،‌”پاسارگاد”، “گنبد سلطانیه” ، “بیستون” ، “مجموعه کلیساهای غرب کشور”،‌”سازه‌های آبی شوشتر”، “بازار تبریز”، “آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی”، “۹ باغ ایرانی” است و در سال جاری نیز “مسجد جامع اصفهان و “برج قابوس” به ثبت جهانی رسید.
شایان ذکر است؛انجمن مفاخر معماری ایران در پنجاهمین گفتمان هنر و معماری با عنوان “مفاخر جهانی معماری ایران” که به مناسبت گرامیداشت ثبت جهانی “مسجد جامع عتیق اصفهان” و “برج گنبد قابوس” ۴ مرداد در موزه هنر امام علی (ع) برگزار می شود؛به بررسی این در اثر ثبتی می‌پردازد./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.