جاسوس بازی دختری دانشجو در دهه ۷۰ میلادی

به گزارش خبرآنلاین، «عاشق شیرینی» (Sweet Tooth) نام جدیدترین رمان یان مک‌ایون، نویسنده بریتانیایی است که تازگی منتشر شده. رمان داستان سِرِنا فروم، دانشجوی دانشگاه کمبریج در دهه ۱۹۷۰ است که راهش به سرویس مخفی بریتانیا کشیده می‌شود و در جریان ماموریتی با نام رمز «عاشق شیرینی» با یک نویسنده جوان آشنا می‌شود…

 

جاسوس بازی، اشاره به ادبیات، حضور شخصیت‌های معروف و پیچ‌های متعدد (به‌ویژه درمورد شخصیت‌ها) همگی این اثر را به کاری خواندنی بدل کرده است.

 

اما خود مک‌ایون شاید دلیل اصلی کنجکاو شدن علاقه‌مندان ادبیات به مطالعه این رمان باشد؛ «عاشق شیرینی» دوازدهمین رمان این نویسنده است که جوایز متعددی برده است و سال ۱۹۹۸ با رمان «آمستردام» برنده جایزه بوکر شد. همچنین اقتباس‌های سینمایی معروفی از کتاب‌هایش شده استکه در این بین ممکن است «آرامش غریبه‌ها» ساخته پل شریدر براساس فیلمنامه اقتباسی هارولد پینتر و «تاوان» با بازی کایرا نایتلی از دیگر اقتباس‌ها معروف‌تر باشند.

 

این رمان اولین بار با چاپ شدن بخشی از آن به عنوان یک داستان کوتاه در نشریه نیویورکر توجه منتقدان را به خودش جلب کرد. منتقدان هم در مورد این رمان نظرات مثبتی داشته‌اند، منتقد «فیکشن ادووکیت» نوشت: «نقطه اوج بخش اول این داستان با همه فراز و نشیب‌هایش از نظر احساسی بسیار تاثیرگذار است. به علاوه این داستان از هر گوشه دنیای جاسوسی چیزی به همراه خود دارد، معرکه نیست! شکی نیست که خواندن این داستان از مک‌ایون یکی از واجبات است.»

 

منتقد گاردین هم درمورد «عاشق شیرینی» نوشت: «برای بسیاری همین که بدانند این اثر نوشته مک‌ایون است کافی است. داستان درمورد جاسوس بازی است و فریبکاری، همین اشتهای شما برای خواندن آن را افزایش می‌دهد. اما این رمان یک اثر جاسوسی سرراست نیست. از همان ابتدا به نظر می‌رسد داستان روایت غریبی دارد، دائم احساس می‌کنید اتفاقات بیشتری از آنچه می‌بینید، رخ می‌دهند.»

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید مک‌ایون برای نوشتن این رمان سعی کرد به صورت آنلاین به خدمت سرویس MI5 دربیاید اما در پذیرش مردود شده است. «عاشق شیرینی» مملو از شخصیت‌های واقعی است، آدم‌هایی که شبیه مارتین ایمیس نویسنده، یان همیلتن سردبیر و منتقد «نیو ریوییو» (مشوق مک‌ایون) و تام مشلر است که به مک‌ایون در نویسنده شدن کمک کرده است.

 

جای تاسف است که ناشر «عاشق شیرینی» مجبور شد ۵۰۰ نسخه از کتاب را خمیر کند، دلیل این امر وجود شخصیتی به نام تام هیلی در رمان است که پروفسور دانشگاه ساسکس و متخصص آثار ادموند اسپنسر است و در کمال شگفتی در دانشگاه ساسکس استادی به نام تام هیلی حضور دارد که متخصص ادبیات دوره رنسانس است. حالا در رمان نام هیلی به هی‌لی بدل شده است.

 

اما ماجرا وقتی عجیبتر می‌شود که بدانید هفته پیش هیلی مدال طلای دانشگاه ساسکس را در جریان سالروز ۵۰ سالگی دانشگاه به مک ایون اهدا کرد! مک‌ایون در این دانشگاه تحصیل کرده بود.

 

ایندیپندنت / ترجمه: ۲۲ ژوئیه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۷۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.