جاسوس سیا و عربستان در سوریه کیست؟

یک تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید، عربستان سعودی مدت‌هاست در پی طرح‌ریزی نقشه‌ای برای براندازی رژیم سوریه و کارشکنی در امور جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

 

 

عربستان سعودی مدت‌هاست از طریق این جاسوس در پی طرح‌ریزی نقشه‌ای برای براندازی رژیم سوریه و کارشکنی در امور جمهوری اسلامی ایران است که در خلال سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر عربستان سعودی در امریکا بود.

نشریه «وترنز تودی» در مطلبی به قلم «اسماعیل سلامی» می‌نویسد؛ «بندربن سلطان» کسی که در پست حساس مدیر کل آژانس اطلاعات گماشته شده است به تحقق اهداف شوم عربستان در سوریه و ایران کمک خواهد کرد.

انتصاب شخصی مرموز در پستی حساس در عربستان

شاهزاده «بندربن سلطان» یکی از اشخاص مرموزی است که در برهه‌های مختلف، زمانی از صحنه سیاست ناپدید شده و دوباره باز می‌گردد؛ او در نوزدهم جولای، به سمت دبیرکل سازمان جاسوسی عربستان سعودی منصوب شد. با این انتصاب که در زمانی بحرانی صورت گرفت، یعنی هنگامی که به لطف سرمایه عربستان شورشی‌ها به خاک سوریه نفوذ می‌‌نند، نگرانی بابت ناآرامی‌ها در سوریه به شدت افزایش یافته است.

دسیسه‌چینی علیه ایران و سوریه

این شاهزاده-جاسوس که به دلیل رابطه نزدیکی که با رئیس‌جمهور سابق امریکا «جورج بوش» داشت به «بندر بوش» معروف است، در ترفندهای ظالمانه موساد-سیا در سوریه و ایران نقش کلیدی دارد و انتصاب او در چنین پست حساسی از دیدگاه اطلاعاتی، گامی راهبردی برای کمک به تحقق این طرح‌های شیطانی محسوب می‌شود.

انفجار دفتر امنیت ملی

در هجدهم جولای، انفجاری دفتر امنیت ملی در دمشق را لرزاند و منجر به مرگ «داماد بشار اسد» و «ژنرال آصف شوکت» معاون وزیر دفاع، «ژنرال داود راجحه» وزیر دفاع، «حسن ترکمانی» وزیر دفاع سابق و «هشام اختیار» رئیس دفتر امنیت ملی شد.

نقش سیا و موساد

نقش سیا و موساد در ناآرامی‌های سوریه، در مقاله‌ای به تاریخ ١٨ جولای و به قلم «دیوید ایگناتیوس» که ارتباط خوبی با منابع اطلاعاتی دارد به روشنی نشان داده شده است؛ «سیا به مدت چندین هفته، با مخالفان سوریه تحت هدایت بی‌خطر کار کرد که به امریکا اجازه می‌دهد، گروه‌هایی را ارزیابی و برای فرماندهی و کنترل به آن‌ها کمک کنند. شمار زیادی از مقامات اطلاعاتی اسرائیل، در حال انجام عملیات در مرزهای سوریه هستند، گرچه اقداماتشان مخفیانه است.»

چگونگی کمک‌های موساد به سازمان اطلاعات عربستان

با توجه به طبیعت پیچیده حملات تروریستی، نمی‌توان به آسانی امکان وجود عملیات مشترک سیا-موساد را رد کرد. یکی از خروجی‌های «ویکی‌لیکس» در دوم می ٢٠٠٧ چگونگی کمک‌های پنهانی موساد به سازمان اطلاعات عربستان سعودی را با جزییات فاش کرد؛ «موساد از “نیکوزیا”‌ واقع در قبرس، به عنوان مرکز رفت‌و‌آمدهای اصلی به ریاض استفاده می‌کند، تا به سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی در گردآوری اطلاعات در مورد ایران کمک کند. منابع عنوان کرده‌اند که سعودی‌ها به هر دو طرف کمک می‌رسانند – هم به جهادی‌ها و هم به اسرائیلی‌ها- چون می‌ترسند که امریکا نتواند اوضاع را مدیریت کند. چندین نفر از مقامات موساد، هم از مقامات سابق و هم فعلی، با فروش تجهیزات امنیتی، اطلاعاتی و مشورتی به عربستان سعودی، پول زیادی به جیب می‌زنند.»

اردن به جنگ علیه سوریه بپیوندد

بنا به گزارش‌ها، رژیم ریاض به عنوان بازیگر اصلی بحران سوریه، به اردن فشار می‌آورد تا منطقه‌ میانجی و حفاظت‌شده‌ای برای گروه‌ها و دسته‌های مسلحی که برای سقوط دولت ضداسرائیلی «بشار اسد» می‌جنگند، ایجاد کند. بنا به گزارش روزنامه «القدس العربی» پادشاهان آل سعود دارند «عمان» را متقاعد می‌کنند که به جنگ ضدسوریه‌ای بپیوندد وگرنه از کمک‌های مالی عربستان به این کشور، خبری نخواهد بود.

«بندربن سلطان» جاسوس آل سعود، وظیفه دارد پادشاه اردن را مجبور کند که میزبان ارتش آزاد سوریه در خاک‌شان باشند و در ازای آن، از عربستان کمک مالی دریافت کنند. بر همین اساس، بندربن سلطان به همراه «سلمان عبدالعزیز» ولیعهد عربستان،‌ به صورت مخفیانه با مقامات بلندمرتبه امنیتی و نظامی اردن در خصوص این مساله دیدار کرده است.

نقشه سقوط رژیم سوریه و ایران

مدت‌هاست که عربستان سعودی از طریق «بندربن سلطان» که از سال ١٩٨٣ تا ٢٠٠۵ سفیر این کشور در امریکا بود، بر روی نقشه سقوط حکومت سوریه و تهدید جمهوری اسلامی کار می‌کند. در سال ٢٠٠۶، او چند بار به واشنگتن رفت و مباحثی را درمورد طرح دولت “بوش” برای راهبرد جدیدی در خاورمیانه، با «دیک چنی» و «الیوت آبرامز»‌مشاور امنیت ملی بوش در راهبرد دموکراسی جهانی، مطرح کرد. این دو محافظه‌کار نو به همراه سلطان، در باب نقشه‌ دقیق شیطان‌صفتانه‌ای تأمل‌ها کرده‌اند، تا بتوانند تغییراتی را که موجبات رضایت دولت امریکا و پادشاه عربستان سعودی را فراهم کند، طراحی کنند. بخشی از این نقشه بزرگ، برای ایجاد تغییراتی در حکومت سوریه و ایران و تحمیل نسخه کپک‌زده دموکراسی امریکایی به این دو کشور بود. در مورد این بخش، «بندر» به آن‌ها اطمینان داد که پادشاه عربستان سعودی با تمام وجود با این نقشه موافق است.

خیزش اعراب دستاویز عربستان برای تغییر رژیم در سوریه

بدین منظور، سلطنت آل سعود، از آن موقع تاکنون دلارها خرج کرده تا با کمک سیا عملیات مخفیانه‌ای را در ایران و سوریه به انجام برساند. (نگاه کنید به پیام‌آور شاه؛ «بندر بن سلطان» و روابط پیچیده امریکا با عربستان سعودی نوشته «دیوید بی اوتاوی» و «دیوید بی اوتاوی»، ص ٢۵٧)

با شکوفایی خیزش اعراب در شمال آفریقا و خاورمیانه، عربستان سعودی دستاویز خوبی پیدا کرد تا با کمک عناصر «القاعده» که کاملاً تحت اختیارش بودند، برای تحریک ناآرامی‌ها در سوریه به شورش عمومی دیگری در منطقه کمک کنند، بی‌‌آن‌که ضرری متوجه‌شان باشد و راه را برای تغییر حکومت در سوریه هموار کنند.

نقش شیطانی «بندربن سلطان» در بحران سوریه کم‌کم آشکار می‌شود

او که معمار مخفی این بحران است، این‌بار به عنوان جاسوس بزرگ آل سعود برای تحقق نقشه‌ای که مدت‌ها باعث تفریح‌شان بود، با ظرفیت جدیدی پدیدار شد. آنها دیدند که جا دارد در این آزمان نامقدس‌شان، دیگر آژانس‌های اطلاعاتی مثل موساد و سیا را هم وارد بازی کنند تا مطمئن شوند که شیوه کارشان هیچ‌گونه سوءظنی را برنمی‌انگیزد.

هرچه با گذشت زمان موقعیت سوریه روشن‌تر می‌شود، نقش شیطانی «بندربن سلطان» در تحریک هرج‌ومرج تحت حمایت پادشاهان سعودی در این کشور بحران‌زده، واضح‌تر می‌شود و نقشه مخفیانه سقوط حکومت سوریه تحت لوای شورش‌های مردمی، کم‌کم بر همگان آشکار می‌گردد.

منبع: جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.