جایزه‌های نوبل چگونه خرج می‌شوند؟

مالیات سنگین بر جایزه نوبل در آمریکا نیز برخی دانشمندان مانند «جورج اسموت»، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۰۶ را ترغیب کرد که جایزه خود را به بنیادهایی برای اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مستعد اهدا کنند.

ایسنا:در میان تب و تاب اعلام برندگان جوایز نوبل در رشته‌های مختلف، این سوال مطرح می‌شود که برندگان با جایزه نقدی ۱٫۲ میلیون دلاری خود چه می کنند و آیا این پول به مراکز علمی و تحقیقاتی اهدا یا در حساب‌های شخصی برندگان پس‌انداز می‌شود؟

 طی هفته گذشته برندگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی، صلح و ادبیات در استکهلم معرفی شده و ماه دسامبر (آذر ماه) جوایز خود را دریافت می‌کنند. جایزه نقدی که به برندگان رشته‌های مختلف تعلق می‌گیرد، امسال به دلیل مشکلات اقتصادی با یک کاهش ۲۰۰ هزار دلاری، رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار اعلام شد!

اما شاید این سوال برای بسیاری از مردم ایجاد شود که برندگان نوبل با جایزه نقدی خود چه می کنند و آیا این پول صرف ادامه تحقیقات و مطالعات در حوزه های مختلف می شود یا برندگان آن را برای دوران بازنشستگی خود پس انداز می کنند؟

برخی از برندگان مانند «ریچارد رابرتز» زیست شیمی‌دان و برنده جایزه نوبل پزشکی ۱۹۹۳ میلادی، جایزه نقدی خود را صرف خرید یک زمین بازی کروکت کرده است.

جمعی از برندگان نیز اعلام کرده‌اند که این جایزه نقدی را برای خرید منزل یا تأمین هزینه‌های فرزندان‌شان صرف کرده‌اند.

برخی دیگر مانند «فرانک ویلچک» برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۰۴ نیز این رقم چشمگیر را در حساب شخصی خود برای دوران بازنشستگی‌اش پس‌انداز کرده‌اند.

این دانشمند و محقق MIT‌ تأکید می‌کند: دریافت جایزه بسیار معتبری مانند نوبل هزینه‌های خاص خود را دارد؛ خرید لباس برای همسر و فرزندان تا انجام چندین سفر و برگزاری جشن به مناسبت دریافت این جایزه تنها بخشی از هزینه‌های جاری برندگان محسوب می‌شود.

اما در برخی موارد میزان جایزه نقدی برندگان کمتر از ۱٫۲ میلیون دلار است: گاهی دو تا سه نفر در یک رشته بعنوان برنده معرفی می شوند و جایزه باید بین آنها تقسیم شود یا اگر برندگان ساکن آمریکا باشند، حدود ۴۰ درصد جایزه را باید به عنوان مالیات به دولت فدرال پرداخت کنند!

مالیات سنگین بر جایزه نوبل در آمریکا نیز برخی دانشمندان مانند «جورج اسموت»، برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۰۶ را ترغیب کرد که جایزه خود را به بنیادهایی برای اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مستعد اهدا کنند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.