جایزه ۵۰ هزار یورویی به کارگردان برنده اسکار رسید

۲۰اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هانکه ۷۱ ساله اواخر پارسال با فیلم «عشق» دربارهٔ یک زوج سالخورده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرد.
 

او برای دریافت جایزه ۵۰ هزار یورویی «شاهزاده آستوریاس» که یکی از بالاترین نشان‌های اسپانیاست، ۳۲ رقیب را شکست داد.
 

هیئت داوران این جایزه از هانکه به عنوان یکی از چهره‌های پیشتاز سینمای مدرن اروپا یاد کردند و «ارائه بی‌امان و شخصی او از واقعیت» را مورد تحسین قرار داد.
 

بنیاد آستوریاس در بیانیه‌ای گفت: «نگاه نافذ و بنیادی هانکه به جامعه به او اجازه داد حوزه‌ای نامکشوف را مورد کند‌و‌کاو قرار دهد و یکی از فیلمسازان مولف پیشتاز سینمای معاصر اروپا شود.»
 

هانکه سال ۱۹۹۷ با تریلر روان‌شناختی «بازی‌های بامزه» دربارهٔ دو جوان که خانواده‌ای را به گروگان می‌گیرند، در سطح بین‌المللی به شهرت رسید.
 

او سال ۲۰۰۱ با فیلم «معلم پیانو» که با اقتباس از رمان الفریده یلینک ساخته شد، جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره کن را برد و سال ۲۰۰۵ با فیلم «پنهان» با بازی ژولیت بینوش برنده جایزه بهترین کارگردان این جشنواره شد.
 

«عشق» آخرین فیلم هانکه داستان زوجی است که می‌کوشند با بیماری و سالخوردگی کنار بیایند. این فیلم پیش از دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان، در جشنواره کن برنده جایزه نخل طلایی شد.
 

«ویدئو بنی»، «رمز ناشناخته» و «زمان گرگ» از دیگر ساخته‌های اوست.
 

جایزه «شاهزاده آستوریاس» در بخش هنر به فرد یا موسسه‌ای تعلق می‌گیرد که کار او نقش موثر در میراث فرهنگی انسان‌ها دارد.
 

پارسال رافائل مونئو آرشیتکت اسپانیایی جایزه این بخش را برد. از برنده‌های قبلی می‌توان به نورمن فاستر آرشیتکت بریتانیایی، پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی و لئونارد کوهن شاعر و خواننده کانادایی اشاره کرد.
 

کارلوس آکوستا رقصنده و طراح رقص کوبایی، ماریانا آبراموویچ هنرمند صرب و آروو پارت آهنگساز استونیایی از رقبای هانکه برای دریافت جایزه امسال «شاهزاده آستوریاس» در بخش هنر بودند.
 

بنیاد آستوریاس هر سال در هشت بخش مختلف برندگان جایزه «شاهزاده آستوریاس» را معرفی می‌کند.
 

بی‌بی‌سی / ۱۰ مه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.