جایگاه داروهای گیاهی در درمان سرماخوردگی

فروردین ۱۴۰۳

سرماخوردگی تا زمانی که به گلو درد ترشحی و لک های پنیری شکل روی لوزه ها ایجاد نشود را می توان با کمک داروهای گیاهی درمان کرد.

دکتر فرشاد هاشمیان دبیر انجمن علمی داروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: تا موقعی که سرماخوردگی به ترشح روی لوزه ها منجر نشود را می توان بدون مراجعه به پزشک با کمک گیاه دارویی چون آویشن و خانوادگی اکیناسه درمان کرد.

وی با بیان این که گیاهان دارویی نیز می توانند دارای عواض جانبی و یا تداخل دارویی باشند اظهار داشت: بیماران باید آگاه باشند که در صورت بروز هر گونه گلودرد چرکی سریعاً به پزشک مراجعه کنند چرا که عدم مراجعه و درمان صحیح می توانند منجر به عوارض دراز مدت و خطرناک در بیمار گردد.

 هاشمیان تصریح کرد : داروهای گیاهی همانند داروهای شیمیایی ممکن است دارای عارضه و یا تداخل دارویی باشند بنابرین همان نگرانی هایی که در مورد  مصرف داروهایی شیمایی وجود دارد در مورد داروهای گیاهی نیز صادق است .

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره بر جایگاه داروهای شیمیایی و گیاهی در راستای درمان بیماری ها خاطر نشان کرد :  چنانچه هر کدام از گیاهان دارویی و شیمیایی در جایگاه خود به درستی مصرف شوند تاثیر مثبتی بر روند بهبود  بیماری  ، و چنانچه بر خلاف جایگاه خود مصرف شوند مشکلات و عارضه عدیدی به دنبال خواهند داشت .

وی در مقایسه عوارض داروهای شیمیایی با داروهایی گیاهی افزود : به هیچ عنوان نمی توان با قاطعیت گفت که داروهای گیاهی عارضه های ایجاد  نمی کنند اما در مجموع عوارض داروهای گیاهی اندکی کمتر از داروهای شیمیایی است .

هاشمیان با نگاهی بر فرهنگ مصرف داروهای گیاهی در ایران و کشورهای اروپایی یادآور شد : مصرف داروهای گیاهی در کشورهای مختلف بنابر فرهنگ مصرفی مردم اندکی متفاوت است و میزان مصرف داروهای گیاهی در چین و کشورهای اروپایی بیشتر و در ایران نیز رو به افزایش است ./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.