جدول مقایسه‌ای آبرسانی به ۳۱ استان/ محرومیت ۲۰درصدی ۵ استان از شبکه آب

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین آمار ۵ ساله کشور در زمینه وضعیت آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور نشان می دهد که هم اکنون ۹۱٫۳ درصد از مناطق کشور امکان دسترسی به آب آشامیدنی شبکه عمومی را به دست آورده اند و ۸٫۷ درصد مناطق نیز دارای مشکل آب هستند.

بر پایه این گزارش، از ۲۱ میلیون و ۱۵۹ هزار خانوار هم اکنون ۱۹ میلیون و ۳۱۷ هزار خانوار معادل ۹۱٫۳ درصد از طریق دسترسی به شبکه آبرسانی عمومی شهر و یا روستاها به آب دسترسی دارند و ۷۷۶ هزار نفر معادل ۳٫۷ درصد نیز از طریق چاه، چشمه، قنات یا آب انبار بهسازی شده و یا نشده آب مورد نیاز خود را تامین می کنند.

۵ روش اصلی آبرسانی

همچنین ۴۱۲ هزار نفر نیز نیازهای آبی خود را از طریق تانکر های ثابت و سیار تامین می کنند که معادل ۱٫۹ درصد جمعیت کشور هستند. در این بخش ۴۳۴ هزار نفر معادل ۲٫۱ درصد کشور از طریق دسترسی به آب بسته بندی شده در قالب بطری و گالن آب مورد نیاز خود را تامین می کنند.

بخشی نیز معادل ۱ درصد جمعیت به تعداد ۲۱۸ هزار نفر از طریق رودخانه ها، برکه ها، جویبارها، آب باران و مواردی از این دست منابع آبی مورد نیاز خود را تامین می کنند. با این حال به صورت کلی در سال ۸۵ میزان دسترسی جمعیت کشور به آب آشامیدنی به میزان ۸۹٫۷ درصد بوده است که با گذشت ۵ سال این میزان ۱٫۶ درصد بهبود یافته است.

هم اکنون ۲۹٫۶ درصد پساب توالت ها از طریق اتصال به شبکه عمومی فاضلاب دفع می شود. در این بخش میزان دفع پساب آشپزخانه ها از طریق شبکه عمومی فاضلاب نیز به میزان ۲۹٫۵ درصد است. میزان دفع از طریق شبکه های عمومی فاضلاب در بخش پساب توالت ها در سال ۸۵ به میزان ۲۲٫۶ درصد و پساب آشپزخانه ها نیز به میزان ۲۲٫۳ درصد بود.

وضعیت دفع پساب

عمده دفع فاضلاب و پساب توالت ها در حال حاضر از طریق چاه جذبی انجام می شود که به میزان ۶۷٫۳ درصد است و ۴۸٫۱ درصد پساب آشپزخانه ها نیز از روش چاه های جذبی دفع می شود. در سال ۸۵، ۷۴٫۲ درصد پساب توالت ها از این طریق دفع می شد که کاهش آن به ۶۷٫۳ درصد در سال ۹۰ نشان دهنده تلاش برای اتصال پساب ها به شبکه عمومی فاضلاب است.

با این حال هم اکنون ۱۶٫۹ درصد پساب آشپزخانه ها در محیط اطراف منازل دفع می شود و ۷ صدم درصد پساب توالت ها نیز از همین طریق دفع می شود. در سال ۸۵، ۱۷٫۷ درصد پساب آشپزخانه ها از طریق محیط اطراف دفع می شد. هم اکنون فقط نیم درصد آشپزخانه ها و توالت ها دارای مخزن ویژه فاضلاب هستند.

بررسی وضعیت ایجاد شبکه های آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور در استان های مختلف نیز نشان می دهد که برخی استان ها مانند البرز، اصفهان و قزوین از حدود ۱۰۰ درصد شبکه کامل برخوردارند و البته برخی استان ها مانند گیلان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان از لحاظ دسترسی به شبکه آبرسانی عمومی در پایین ترین وضعیت قرار دارند.

۵ استان آخر از لحاظ دسترسی به شبکه عمومی آب

در حال حاضر در استان هایی مانند گیلان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بین ۶۵ تا ۸۰ درصد شبکه آبرسانی عمومی ایجاد شده است و می توان گفت این ۵ استان در بخش دسترسی به شبکه عمومی آب در پایین ترین رده کشوری قرار دارند.

به صورت کلی از ۳۱ استان کشور در ۲۶ استان بین ۸۵ تا ۹۸ درصد دسترسی به شبکه آبرسانی عمومی ایجاد شده است. با اینکه استان اصفهان به لحاظ کمبود منابع آبی و احتمال جیره بندی در تابستان امسال یکی از استان های دارای مشکل عنوان شده است، اما شبکه آبرسانی عمومی در آن همردیف البرز و قزوین در رده های اول تا سوم کشور قرار دارد.

جدول وضعیت دسترسی شهرها و روستاها به شبکه آبرسانی عمومی

استان وضعیت دسترسی به شبکه عمومی آب (درصد)
اصفهان ۹۹
البرز ۹۹
قزوین ۹۹
چهارمحال و بختیاری ۹۸
یزد ۹۸
خراسان رضوی ۹۷
مرکزی ۹۷
ایلام ۹۶
تهران ۹۶
کرمانشاه ۹۶
همدان ۹۶
آذربایجان شرقی ۹۵
قم ۹۵
لرستان ۹۵
کهکیلویه و بویراحمد ۹۴
آذربایجان غربی ۹۳
گلستان ۹۲
مازندران ۹۲
خراسان شمالی ۹۲
زنجان ۹۲
کردستان ۹۲
سمنان ۹۲
اردبیل ۸۹
فارس ۸۹
کرمان ۸۸
خراسان جنوبی ۸۴
خوزستان ۸۰ 
بوشهر ۸۰ 
هرمزگان ۷۰
سیستان و بلوچستان ۶۹
گیلان ۶۵ 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.