جریمه استفاده از بیمه شخص ثالت جنبه بازدارندگی دارد

جریمه استفاده از بیمه شخص ثالت جنبه بازدارندگی دارد

رییس کل بیمه مرکزی دربارهٔ سبب پرداخت جریمه از سوی استفاده کنندگان بیمه نامه‌های شخص ثالت گفت: موضوع اخذ جریمه از دارندگان بیمه نامه شخص ثالث در متن قانون بیمه شخص ثالث قید شده است تا جنبه بازدارندگی داشته باشد.

به نقل از ایسنا، سیدمحمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: بنا نیست کسی که ۵۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کند یک مرتبه ۵۰۰ میلیون تومان از شرکت بیمه خسارت دریافت کند و این عقلا و شرعا اشکال هم دارد.

بنابراین خسارت‌های بیمه‌ای پرداخت می‌شود اما برای کسانی که از این خسارت‌ها استفاده می‌کنند به لحاظ بازدارندگی جریمه گرفته می‌شود همانگونه که برای کسی که از کوپن بیمه‌نامه استفاده نمی‌کند تخفیف قائل می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در جریمه‌ها نرخ بیمه نامه شخص ثالث در قبال خسارت ۵۰۰ هزارتومانی یا یک میلیون تومانی بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزارتومان است در حالی که در خسارت ممکن است بیش از پول یک دیه کامل باشد چرا که در تصادفات جرحی علاوه بر خسارت‌های بیمارستانی که صنعت بیمه پولش را به وزارت بهداشت و درمان پرداخت می‌کند، برای اقسام دیه‌ای که قاضی حکم صادر می‌کند ممکن است بیش از ۱۲۶ میلیون تومان هم باشد لذا نباید کاری کنیم که سببات تجری جرم در جامعه به وجود بیاید.

وی دربارهٔ اینکه این قانون در کشورهای دیگر اجرایی نمی‌شود نیز گفت: بسیاری از نکاتی که ما در صنعت بیمه داریم از تجربیات کشورهای دیگر گرفته شده است ضمن آنکه ۳۰،۲۰،۱۰ درصد بسیار مبلغ بسیاری نیست و مانند جریمه راهنمایی رانندگی حالت بازدارندگی دارد و البته در همه جای دنیا یکسان نیست.

منبع:عصرخودرو

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.