جزئیات انعقاد قرارداد ۸میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

جزئیات انعقاد قرارداد ۸میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

جام جم آنلاین: مدیرعامل صندوق توسعه ملی از انعقاد ۲ قرارداد به ارزش ۸ میلیارد دلار با بانک های ملت و صادرات خبر داد و گفت: تاکنون جمع قراردادهای صندوق به ۲۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار رسیده است.

رحیم قربانی در مراسم انعقاد قرارداد عاملیت ۷ میلیارد دلاری بانک ملت و قرارداد عاملیت ۱ میلیارد دلاری بانک صادرات، با صندوق توسعه ملی، گفت: صندوق توسعه ملی در قالب این دو قرارداد جدید هشتمین و نهمین قرارداد رسمی با بانک ها را به امضاء خواهد رساند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: برای فراهم شدن امکان توسعه در بخش های مختلف اقتصادی کشور، صندوق توسعه ملی برنامه ریزی همکاری نزدیکی را با بانک ها دنبال می کند.

قربانی با تاکید بر اینکه مبالغ مربوط به قراردادهای امروز چهارشنبه صندوق با دو بانک ملت و صادرات در زمینه سرمایه گذاری های مولد هزینه خواهد شد، افزود: با امضای این دوقرارداد، جمع ارزش قراردادهای منعقد شده صندوق توسعه ملی به ۲۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار بالغ می شود.

وی با اشاره به اینکه منابع نباید با تعجیل و بدون برنامه تخصیص یابد، خاطر نشان کرد: با حساسیت های بالایی موضوع در اختیار مردم قرار گرفتن منابع صندوق توسعه ملی دنبال می شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، تاکید کرد: برای تامین نیاز یک طرح علاوه بر حمایت های ارزی نیاز به پشتیبانی های ریالی بانک ها نیز است.

به گفته قربانی، برای رسیدن کشور به افق ۱۴۰۴ تصمیم گرفته شد که ۲۰ درصد کل منابع درآمدی نفت کشور در این صندوق ذخیره شود. برای تقویت عملکرد صندوق در سال های گذشته استراتژی پول پوش در صندوق طراحی شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این برنامه علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی و کمک به انجام صادرات، از خریداران خارجی و یافتن بازارهای جدید در آنسوی مرزها نیز حمایت های لازم توسط صندوق صورت می گیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، گفت: در قراردادهایی که منعقد می شود اعلام می کنیم که می توان تا ۱۰ درصد از منابع قراردادها را برای تامین مواد اولیه خارجی اختصاص داد.

قربانی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت ها را از اهداف نظام دانست و تصریح کرد: طبیعتا صندوق نیز نمی تواند از این پروژه ملی جدا باشد و پیگیری آن جزو دغدغه های صندوق است.

به گفته وی، هم اکنون صندوق توسعه ملی صنایع کم انرژی، تولید، توسعه، بازسازی و هایتک را در اولویت حمایت های خود دارد. برای سال جاری نیز صندوق درنظر دارد تا میزان اختصاص منابع به بخش صنعت را تا ۶۰ درصد افزایش دهد در حالی که این میزان در سال گذشته، ۳۰ درصد بوده است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، میزان منابع فعلی صندوق توسعه ملی را ۳۵ میلیارد دلار اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه بخشی از مبالغ به واسطه انعقاد قراردادها در سال گذشته از صندوق خارج شد ولی برخی بخش ها مانند حمل و نقل و مسکن نیز نتوانستند از ظرفیت صندوق استفاده کنند.

قربانی از تدوین برنامه جامع و بازنگری در تخصیص منابع صندوق توسعه ملی پس از ابلاغ قانون بودجه خبر داد و گفت: سرمایه گذار خارجی نیز تاکنون امکان استفاده از منابع صندوق را نیافته است. (مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.