جزئیات امضای بزرگترین قرارداد حفاری ایران با حضور دو وزیر

جزئیات امضای بزرگترین قرارداد حفاری ایران با حضور دو وزیر

معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات امضای یکی از بزرگترین قراردادهای ساخت دکل‌های حفاری نفت و گاز کشور از ساخت اولین دکل حفاری خشکی با برند و تکنولوژی ایرانی در برنامه پنجم توسعه خبر داد.

به گزارش دریچه خبر،با حضور رستم قاسمی وزیر نفت و احمد وحیدی وزیر دفاع، امروز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه قرارداد بزرگترین قرارداد ساخت دکل های حفاری صنایع نفت و گاز ایران امضا می شود. 

بر اساس این قرارداد، قرار است ساخت ۱۲ دستگاه دکل حفاری خشکی به کنسرسیومی متشکل از سازندگان و صنعتگران ایرانی واگذار شود.

یکی از مهمترین اهداف امضای این قرارداد نفتی طراحی و ساخت دکل‌های جدید حفاری به منظور توسعه ناوگان حفاری صنعت نفت است ضمن آنکه بومی سازی ساخت دانش فنی دکل‌های حفاری نفت و گاز هم از دیگر ویژگی‌های این قرارداد است.

بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده قرار است هشت دستگاه دکل حفاری تا پایان سال ۹۲ و ۲ دکل دیگر تا سال در اختیار ناوگان حفاری صنعت نفت کشور قرار بگیرد.
 
محمد رضا مقدم معاون پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت امروز در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه‌ریزی به منظور ساخت اولین دستگاه حفاری بومی و با برند ایرانی صنعت نفت تا پایان برنامه پنجم توسعه، گفت: با توجه به نیاز به توسعه ناوگان حفاری دریایی و خشکی ایران، ساخت دکل حفاری بومی و با برند ایرانی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

این مقام مسئول همچنین از برنامه ریزی برای دستیابی به تکنولوژی بومی برخی از خدمات جانبی صنعت حفاری خبر داد و افزود: ارائه برخی از خدمات جانبی صنعت حفاری همچون لوله مغزی سیار درون چاهی با برند بومی هم ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اعلام اینکه تا سه سال آینده باید با مشارکت پیمانکاران و سازندگان داخلی امکان تولید سالانه ۸ تا ۱۰ دستگاه دکل حفاری خشکی در داخل کشور فراهم شود، بیان کرد: بر این اساس قراردادهایی با کنسرسیوم‌های داخلی به منظور بومی سازی تکنولوژی این تجهیزات “های تک” امضا می‌شود.

به گفته مقدم، طرح و مطالعات مقدماتی ساخت دکل حفاری با برند ایرانی از ۲ سال گذشته تاکنون در سطح وزارت نفت آغاز شده است از این رو امروز قرارداد ساخت ۱۰ دکل با استفاده از شیوه مهندسی معکوس با مشارکت سازندگان داخلی امضا خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به تدوین نقشه راه ساخت دکل‌های حفاری نفت و گاز با برند ایرانی در سطح صنعت نفت، تاکید کرد: همزمان با ساخت بومی دکل‌های حفاری، دستیابی به لیسانس تجاری و بین‌المللی با فناوری روز صنعت نفت جهان هم از دیگر اهداف امضای این قرارداد نفتی است.

به گزارش مهر، آمارهای رسمی شرکت ملی نفت ایران حاکی از ان است که برای تحقق اهداف حفاری در صنعت نفت به ۳۶ دستگاه دکل جدید دریایی و ۱۲۰ دستگاه دکل جدید حفاری خشکی در صنعت نفت نیاز است.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.