جزئیات تخلف برخی شرکتهای بیمه

یک فعال صنعت بیمه با اشاره به تخلف برخی شرکتهای بیمه در خصوص اعلام غیر واقعی دارائیها و خسارات معوق خود به تشریح این مشکل و راهکار مقابله با آن پرداخت.

علیرضا بیانیان در گفت‌وگو با فارس ، در مورد ورود شرکت‌های بیمه به بازار بورس اظهار داشت: هریک از شرکت‌ها ضمن ورود به بورس برای افشای سهام خود باید دارائیشان بر اساس قیمت‌های روز ارزیابی شوند.

وی افزود: سپس ارزش دارایی‌ شرکت‌ها توسط کارشناسان مالی بورس بررسی می‌شود تا بتوانند قیمت واقعی سهام شرکت را به دست آورد.

* برخی از شرکت‌ها ارزش واقعی دارایی‌های خود را اعلام نمی‌کنند

مدیرعامل سابق شرکت بیمه توسعه تصریح کرد: برای ورود باید ارزش روز دارایی ها برآورد و براساس آن ارزش هر سهم مشخص شود اما در برخی مواقع با وجود اینکه هنوز مالکیت آنها بر کلیه اقلام دارایی‌های ابرازی مشخص نشده قیمت‌گذاری و ارزش آن اعلام می شود.

بیانیان اضافه کرد: بدیهی است در این صورت ارزش اعلام شده واقعی نبوده و خریدار پس از خرید سهام با کاهش ارزش روبرو شده و متضرر می‌شود و این زیان بشکلی خواهد بود که اعتماد مردم نسبت به این بازار با کاستی روبرو شده و تاثیر مستقیمی بر بازار بورس خواهد داشت.

* اعلام غیرواقعی رقم خسارات معوق

وی ادامه داد: همچنین برخی از شرکت‌های بیمه به دلیل اینکه سود بیشتری به سهامداران نشان دهند و یا برای اینکه متحمل برخی تغییرات مدیریتی نشوند، خسارات معوق خود را به طور واقعی اعلام نمی‌کنند.

بیانیان با بیان اینکه هر شرکت موظف است برای بستن سال مالی خود باید میزان تعهدات خود را به عنوان هزینه  اعلام کند، گفت: با عدم نشان دادن اعداد واقعی، سود ابرازی افزایش پیدا می‌کند و سودی که به سهامدار می‌رسد به ظاهر رقم بیشتری است.

این فعال صنعت بیمه اضافه کرد: اگر مدیران یک شرکت تصمیم بگیرند که اقلام را کمتر از میزان واقعی اعلام کنند، هیچ‌یک از نهادهای نظارتی نمی‌توانند این موضوع را بررسی و به نتیجه برسند.

به گفته وی زمانی که برخی از اقلام جزو آمار محاسبه نمی‌شود میزان خسارات معوق شرکت کمتر شده و به‌ ظاهر سود بیشتری عاید شرکت‌ها می‌شود در صورتی که در واقعیت این تاثیر در دوره مالی که پرداخت با رقم واقعی انجام می‌گیرد، نمودار خواهد شد.

* لزوم استفاده از یک سیستم جامع اطلاعاتی

این کارشناس رسمی دادگستری در رشته بیمه در خصوص راهکارهای مقابله با این اقدام غلط با اشاره به دو راهکار گفت: اول اینکه یک سیستم جامع اطلاعاتی تشکیل شود و تمام این اطلاعات به یک مرجعی مانند سندیکای بیمه‌گران متصل و از آن طریق کنترل شود،  البته به شرطی که اطلاعات صحیح توسط کاربر وارد سیستم شود.

به گفته بیانیان راهکار دیگر مقابله با این اقدام این است که شرکت‌های بیمه ارقامی را که به عنوان خسارت معوق اعلام می‌کنند نباید از درصد مشخصی (مثلا ۵۰درصد) از رقم واقعی که به پرداخت تبدیل می‌شود کمتر باشد، مگر آن‌دسته از پرونده های خسارتی که منجر به طرح دعوی شده و میزان خسارت از طریق دادگاه تعیین و اعلام می‌گردد.

وی اضافه کرد: زمانی که شرکتی رقم خسارت معوق خود را مثلا یک دهم رقم واقعی اعلام می‌کند، در سال بعدی که شرکت باید خسارت واقعی را پرداخت کند، این زیان را سهامداران جدید متقبل خواهند شد، زیرا ارزش واقعی سهام برای آنها ابراز نشده و رقم واقعی خسارت مربوط به آن سال مالی در محاسبات سود و زیان منظور نمی‌شود بنابراین هزینه های بیمه‌گری کمتر درج شده و سود بالاتری اعلام می‌شود.

بیانیان ادامه داد:‌ با این شیوه تخلف در شرکت‌ها، رقم‌های بسیار بزرگی در سطح کلان جابه‌جا می‌شود که قابل چشم‌پوشی نیست.

این فعال صنعت بیمه با بیان اینکه این اشکال در مورد شرکت‌های بیمه جدید التاسیس با توجه به اینکه از صورتهای مالی شفاف‌تر برخوردارهستند کمتر صدق می‌کند، ضمن اینکه  این شرکت‌ها به دلیل اینکه میزان دارایی ثابت  و خسارات معوق آنها مشخص است و همچنین این شرکت‌ها در سالهای اول آمار خسارتی بالایی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شفافیت عملکرد مالی، اگر شرکت‌های بیمه جدید در همان سال‌های اولیه وارد بورس شوند، قیمت‌گذاری واقعی‌تری صورت می‌گیرد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.