جزئیات نشست شورای امنیت؛ غربی ها باز هم در تحقق اهدافشان ناکام ماندند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، این برای سومین بار است که روسیه و چین پیش نویس قطعنامه های ارائه شده از سوی کشورهای غربی علیه سوریه را وتو می کنند.

در ابتدا قرار بود چهارشنبه شب شورای امنیت درباره پیش نویس قطعنامه ای که توسط انگلیس و با هدف مهیا کردن طرح مداخله نظامی در سوریه آماده شده بود رای گیرد کند، اما این رای گیری به روز پنجشنبه موکول شد و شب گذشته ۱۱ کشور از مجموع ۱۵کشور عضو شورای امنیت ( ۱۰ عضو غیر دائم و ۵ دائم ) به آن رای موافق داده و روسیه و چین نیز با آن مخالفت کردند.

بر اساس این گزارش، کشورهای آفریقای جنوبی و پاکستان در مراسم رای گیری حضور نداشتند. اما نماینده پاکستان پیش نویسی را آماده کرده بود که به موجب آن ماموریت ناظران سازمان ملل به مدت ۴۵ روز دیگر در سوریه تمدید می شد.

رای گیری شب گذشته در حالی برگزار شد که کشورهای غربی حاضر در شورای امنیت انفجار تروریستی روز چهارشنبه دمشق را که در آن وزیر دفاع سوریه و تعدادی دیگر از مقامات این کشور کشته شدند محکوم نکردند. 

انگلیس و دیگر کشورهای غربی سعی داشتند تا با تصویب این قطعنامه مجوز مداخله نظامی در سوریه را بر اساس بند ۷ منشور سازمان ملل به دست بیاورند که روسیه و چین با آن مخالفت کردند.

در همین رابطه “ویتالی چورکین” نماینده روسیه در سازمان ملل متحد که در رای گیری شب گذشته حضور داشت، گفت : این قطعنامه نباید به رای گذاشته می شد، زیرا کشورهای غربی می دانستند که شانسی برای تصویب ندارد.

چورکین در ادامه گفت : ما نمی توانیم این موضوع را بر اساس بند هفت منشور سازمان ملل که مسیر افزایش فشارها و همچنین اعمال تحریمها را بر سوریه را گشوده و همچنین امکان مداخله نظامی در این کشور را نیز فراهم می کند بپذیریم.

اما “مارک لیال گرانت” نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت : به دنبال تهیه پیش نویس دیگری خواهم بود تا دست کم امکان حضور ناظران در سوریه را تمدید کند. این پیش نویس ظرف ۳۰ روز آینده آماده می شود.

اما “ویلیام هیگ” وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به وتوی این قطعنامه از سوی روسیه و چین با گرفتن ژست دلسوزی برای مردم سوریه در حالی که انگلیس و متحدان غربی وعربی اش همچنان به حمایتهای گسترده تسلیحاتی از گروههای مسلح وعاملان بر هم زدن امنیت مردم این کشور ادامه می دهند، مدعی شد : چین و روسیه در تاریک ترین ساعات مردم سوریه به آنها پشت کردند. این اقدام روسیه و چین مرا به وحشت انداخت.

 وی در ادامه با اشاره به دیدار خود با شورشیان گریخته از سوریه در اردن با نادیده گرفتن نقش آشکار غربی ها و اعراب همسو در دامن زدن به ناآرامی ها و خشونتها در سوریه از طریق حمایت گسترده تسلیحاتی و تبلیغاتی از گروههای مسلح گفت : وضعیت در سوریه وخیم بوده و روز به روز بدتر می شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.