جزییات آتش سوزی در پتروشیمی بندرامام/ ۳ حادثه مرگبار در دو سال و نیم گذشته

 آذرجزایری: براساس آخرین اطلاعات به دست آمده در حال حاضر در یکی از بیمارستان های اهواز ۷۰ تن از کارکنان این پتروشیمی تحت مداوا قرار گرفته اندو حال تعدادی از آنها وخیم اعلام شده است.
درعین حال گفته می شود این آتش سوزی باعث به آتش کشیده شدن ۴ خودروی آتش نشانی شده است.
گفته می شود علت اصلی این حادثه نشت گاز و سهل انگاری بوده است.
این درحالی است که از سال ۸۹ تا کنون این سومین حادثه ای است که در پتروشیمی بندرامام به وقوع می پیوندد.
اواسط خرداد ماه سال گذشته از پتروشیمی بندرامام خبر رسید که دو نفر از کارکنان این مجتمع بر اثر گازگرفتگی در یکی از سیلوهای واحد پلی اتیلن سنگین این مجتمع جان خود را از دست داده اند.
بهمن ماه سال ۸۹ نیز یک حادثه دیگر در پتروشیمی بندرامام به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن یکی از کارکنان این شرکت و مصدوم شدن ۱۱ تن از آنان شد. این حادثه آتش‌سوزی در واحد NF 2 که در حال تعمیرات اساسی بوده رخ داده است. براساس گزارشات رسیده در آنزمان، ابعاد آتش‌سوزی گستره نبود اما به دلیل تجمع نیروی انسانی در هنگام بروز حادثه منجر به کشته شدن یک نفر و مصدومیت ۱۱ نفر دیگر شد.
براساس اظهارات مسوولان نفتی و کارشناسان انرژی دلیل اصلی این حوادث را باید در بها ندادن به قوانین HSE جستجو کرد. در این بین با گذری بر علت این آتش سوزی ها رعایت نکردن موارد ایمنی و بها ندادن به قانون HSE در این صنعت بالاخص در میان بخش خصوصی فعال در این صنعت کاملا مشهود است.
این در حالی است که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی سازی در کشور به شدت سرعت گرفته است به طوریکه در شرایط فعلی اکثر مجتمع های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده و بزودی نیز قرار است این شرکت تنها در نقش مدیریتی عمل کند و تمام پتروشیمی ها در قالب هلدینگ به بخش خصوصی واگذار شود.این تصمیم ها در شرایطی گرفته شده که بخش خصوصی هیچگونه شناختی بر مسایل امنیتی ندارد و قوانین HSE نیز به طور جدی در مجتمع هایی که به تازگی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است لحاظ نمی شود.
/۱۷۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.