جستجوی رمزنگاری شده در گوگل کروم ۲۵

۱۲ام بهمن ،

اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید و در عین حال که به حساب کاربری گوگل خود متصل میباشید اقدام به جستجوی عبارتی از طریق نوار نشانی مرورگر کنید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که کنار نوار نشانی یک آیکون قفل با رنگ سبز نمایان می‌شود که نشان دهنده‌ی استفاده از پروتکل https جهت انتقال اطلاعات به صورت رمزنگاری شده است.

در وبلاگ رسمی پروژه‌ی کرومیوم (که قلب مرورگر گوگل کروم است) ذکر شده است که برای نسخه‌ی بعدی این نرم‌افزار یعنی کروم ۲۵، امکان جستجوی رمزنگاری شده برای تمام کاربران ( چه آن‌ها که وارد حساب گوگل خود شده‌اند چه کاربران ناشناس) وجود دارد که این عمل به هر چه امن‌تر شدن مرورگر کروم منجر می‌شود. زمانی که مرورگر جهت انتقال اطلاعات رمزنگاری شده به یک وبسایت از SSL استفاده می‌کند آیکون سبزرنگی در کنار نوار نشانی ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن می‌توان به اطلاعات بیشتری دربارهٔ‌ی ارتباط رمزنگاری شده دست پیدا کرد. گوگل به اختصار این نوار نشانی را در مرورگر خود omnibox نامیده چرا که نه تنها محلی برای وارد کردن نشانی وب‌سایت‌هاست بلکه از آن می‌توان برای جستجو نیز استفاده کرد.

اخیرا دربارهٔ‌ی امنیت موجود در پروتکل SSL بحث‌های مختلفی در محافل فنی توسط بعضی اشخاص شکل گرفته است. آن‌ها اعتقاد دارند که جعل سند هویتی که جهت احراز هویت بین مرورگر و وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، امروزه بسیار آسان شده است و با در اختیار داشتن چنین سند غیرمعتبری می‌توان به داده‌های ارتباطی بین مرورگر و وبسایت دسترسی پیدا کرد که اصطلاحا به چنین حملاتی، man in the middle گفته می‌شود.

اگرچه گوگل در اکتبر ۲۰۱۱ تصمیم گرفت که داده‌های جستجو مربوط به کاربران خود را رمزنگاری کند اما این تصمیم که داده‌های جستجو برای تمام کاربران را به حالت رمزنگاری شده درآورد بیش از یک سال طول کشید تا به مرجله‌ی اجرا درآمد. موزیلا چنین اقدامی را در ماه ژوین برای مرورگر فایرفاکس و اپل نیز در ماه سپتامبر برای مرورگر سافاری انجام دادند. طبق آماری که جمع‌آوری شده است نزدیک به ۳۹ درصد از جستجوهای گوگل به صورت رمزنگاری شده صورت می‌گیرند که با انتشار یافتن گوگل کروم ۲۵ باید شاهد افزایش این آمار باشیم.

[منبع]

پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آی کلاب
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.