جشنواره ملی خنیاگران به آرمان های انقلاب توجه دارد

۱۴ام بهمن ،

رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری: جشنواره ملی خنیاگران انقلاب اسلامی در شاخه‌های سنتی‌، محلی‌ و آثار کر تعریف شده است و دارای چهار موضوع با عناوین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ‌، فرهنگ ایثار‌، سبک زندگی‌ و خانواده است.

به گزارش هنرآنلاین، هوشنگ جاوید گفت: خوشحالم که جشنواره ملی خنیاگران انقلاب اسلامی به عنوان یک طرح ثابت در حوزه هنری برگزار می‌شوند و در سال‌های آینده نیز پیگیری خواهد شد.

او که در نشست خبری سومین جشنواره ملی خنیاگران انقلاب اسلامی ایران سخن می‌گفت، اظهار کرد: طراح و بنیان‌گذار این طرح من هستم چرا که در زمانه حاضر موسیقی مناطق و نواحی با تحولات و دگرگونی روبرو شده‌اند و هیچ کس صدایش در نیامد. البته این تحولات پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت.

جاوید همچنین گفت: با توجه به گروه‌های پدید آمده متفاوت در استان‌های کشور خواستم از چکیده انرژی گروه‌ها استفاده کنیم چرا که احساس کردم این گروه‌ها هدر می‌روند و دیگر ناامید شده‌ بودند بنابراین خواستیم مطابق با موضوعات و ادوات موسیقی آنها و با نگاه و تفکری که دارند جشنواره‌ای برگزار کنیم و این هنر را گسترش دهیم.

دبیر علمی جشنواره افزود: وقتی که بنا شد اولین جشنواره برگزار شود‌ انتخاب گروه‌ها برعهده من بود اما سال دوم شیوه را تغییر دادیم و گروه‌ها از طریق فراخوان عمومی انتخاب شدند. امسال نیز جشنواره فراخوان منتشر کرده است اما به سبب تغییر مدیریت در حوزه هنری کمی شتاب‌زدگی در انجام برگزاری جشنواره شکل گرفت.

جاوید با بیان اینکه موسیقی مناطق و نواحی ایران هیچگاه به صورت گروهی اجرا نمی‌شد، توضیح داد: هیچ دوتار نوازی در شمال و یا جنوب خراسان یادش نمی‌آید که تا پیش از انقلاب اسلامی اجرای گروهی داشته باشد و یا ادوات موسیقی را ترکیب کرده باشد. بلکه یک نفر آواز می‌خواند و یک نفر دهل می‌زد.

او خاطر نشان کرد: در واقع در هیچ جای ایران گروه وجود نداشت. آنسامبل کردن گروه‌ها بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت و کسی در ارشاد مسئولیتی داشت به سبب مسائل فقهی که شنیدن یک ساز ایراد داشت این طرح را داد تا موسیقی چند صدایی شود و بنابراین گروه‌های دوتار نوازی و تمبور نوازی و … پدید آمدند.

جاوید هدف خود را از برگزاری چنین جشنواره‌ای به کارگیری این نیروها دانست و افزود: باید ببینیم این گروه تا چه حد می‌توانند در خدمت جامعه باشند و بنابراین موضوعاتی را برای آنها مشخص کردیم.

دبیر علمی جشنواره خنیاگران انقلاب اضافه کرد: از گروه‌ها خواستیم که در آثارشان ساز‌های الکترونیک به کار نبرند و ببینند چگونه می‌توانند با ادوات سازی خود یک نوآوری به وجود آورند. سال قبل گروه‌هایی چنین کاری را انجام دادند و بسیار دچار شگفتی شدیم.

وی همچنین گفت: فکرمی کنم امسال ۲۰ اثر خوب در جشنواره داشته باشیم و تعدادی به عنوان آثار برتر انتخاب خواهد شد. تلاشم این است که بخش موسیقی بی‌کلام را به جشنواره اضافه کنیم چرا که سال قبل گروه تربت جام اثر خوبی را در این زمینه ارائه کرد.

هوشنگ جاوید دربارهٔ از بین رفتن جشنواره‌های موسیقی نواحی توضیح داد: بسیار وقت‌ها جوانان با من تماس می‌گیرند و می‌گویند:«دنبال یک لقمه نان هستیم، چه کار کنیم؟» البته راست هم می‌گویند چرا که تمام درها را به روی جشنواره موسیقی نواحی بسته‌اند حتی در جشنواره فجر هم اینگونه است.

او یادآور شد: جشنواره موسیقی خنیاگران انقلاب فرصتی برای جوانان و فرصتی برای سپاسگذاری از استادان کهن‌سال است.

جاوید دربارهٔ بخش تجلیل جشنواره سوم گفت: سهراب محمدی حماسه خوان موسیقی شمال خراسان که در سال‌های انقلاب سی‌ ترانه انقلابی ساخته است اما جای بسیاری در رسانه‌ها ندارد در این جشنواره تجلیل می‌شود. عاشیق سلجوق شهبازی که خواننده‌ی ترانه‌های ترکی و آذربایجان شرقی که بسیار آثار تاثیرگذاری هم دارد در این جشنواره تجلیل می‌شود.
به گفته او سرتیپ علی نعمتی نیز که بنیاد جشنواره‌های موسیقی مقاومت را در کشور گذاشته است تجلیل خواهد شد.

اوبا بیان اینکه بخش سبک زندگی به موضوعات جشنواره اضافه شده است‌، اظهار کرد: گروه «سراب» از چهارمحال بختیاری‌، «آوای موج» از بوشهر‌،«ندای جام» از ترتب جام‌، «حافظ» از شیراز،‌ «میراث» از تهران،‌ «کر مهر وطن» از کرمان‌،‌ «هرای» از خراسان شمالی و… گروه‌های راه یافته به این جشنواره می باشند.

جاوید از حمید عسگری،‌ رضا پرویززاده‌، جهانگیر نصری اشرفی‌ و هنگامه اخوان به عنوان هیات داوران جشنواره یاد کرد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، پیروز ارجمند در سخنانی گفت: جشنواره موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی به عنوان سومین جشنواره امسال کار خود را آغاز خواهد کرد و همزمان با ایام دهه فجر اجرایی خواهد شد.

دبیرجشنواره یادآور شد: سعی کردیم رنگ و بوی دیگری به این جشنواره بدهیم و آن را حرفه‌ای‌تر برگزار کنیم.

رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری اظهار کرد: جشنواره در شاخه‌های سنتی‌، محلی‌ و آثار کر تعریف شده است و دارای چهار موضوع با عناوین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ‌، فرهنگ ایثار‌، سبک زندگی‌ و خانواده است.

او در مقایسه خود از جشنواره‌های دو دوره قبل گفت: این جشنواره تخصصی‌تر برگزار خواهد شد و سعی کردیم برای استان‌ها بستری فراهم کنیم تا گروه‌های محلی فرصتی برای اجرا داشته باشند.در این دوره ۱۳ گروه در جشنواره شرکت می‌کنند و از طرفی ما هم در صدد ارتقاء کیفیت جشنواره هستیم.

او با بیان اینکه شیراز نعمتی‌نیا دبیر اجرایی این جشنواره است افزود: ۴۰ گروه اعلام آمادگی برای حضور در جشنواره را کردند و این جشنواره از ۱۸ تا ۲۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

پیروز ارجمند دربارهٔ محل برگزاری جشنواره گفت: جشنواره در قلعه فلک الافلاک لرستان برگزار خواهد شد و دارای ضبط تلویزیونی خواهد بود.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.