جلوگیری از امکان شنود فیبر نوری امکانپذیر می‌شود

موبنا- با “تدوین برنامه اجرایی برای بومی‌سازی پایش سیگنال در کابل فیبر نوری ” روشهای نفوذ، تشخیص و جلوگیری از امکان شنود مسیرهای فیبر نوری بررسی و تبیین شد.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: با توجه به پژوهش‌های انجام شده در پروژه مذکور، می توان ادعا کرد که قطعیت امنیت و عدم امکان شنود اطلاعات منتقل شده توسط فیبر نوری نقض می‌شود.

لذا در این پروژه روش‌های ممکن برای نفوذ و شنود اطلاعات برروی فیبر نوری، روش‌های تشخیص رخداد شنود برروی لینکهای فیبر نوری و روشهای جلوگیری از امکان شنود مسیرهای فیبر نوری بررسی شده است.

بنا بر این گزارش در این پروژه توصیه‌هایی برای خرید، نصب، راه‌اندازی و به کارگیری تجهیزات ارتباطات فیبر نوری در جهت افزایش امنیت انتقال اطلاعات آنها ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، فیبر نوری به دلیل دارا بودن ویژگی عدم تداخل پذیری و اختلال در ارتباطات فیبر نوری، کاندید مناسبی برای ارتباطات کوتاه، بین شهری، بین‌ کشوری و درون اقیانوسی برای ارتباط قاره‌هاست، به‌طوری‌که امروزه زیرساخت بیشتر شبکه‌های ارتباطی را سیستم‌های انتقال فیبر نوری تشکیل می‌دهند.

سازمان‌های سرویس گیرنده ارتباطات نوری به مقرون به صرفه بودن، محرمانگی، عملکرد مناسب، و بهره‌وری زیربناهای فیبر نوری اعتماد کرده‌اند. از اینرو، انشعاب روی کابل فیبر نوری به منزله ورود به حوزه اطلاعات ملی هر کشور تلقی می‌شود، لذا هر یک از این عوامل خود به تنهایی دلیل محکمی برای جدی گرفتن موضوع امنیت مسیرهای فیبر نوری است.

بنا بر اعلام، با مصوب شدن ادامه این پروژه، پیاده سازی پایلوت یک شبکه و بررسی امکان انجام شنود و دسترسی به اطلاعات عبوری بروی یک لینک فیبر نوری، بدون ایجاد اخلال در عملکرد عادی آن، بصورت تجربی آزمایش و اثبات خواهد شد.

IT Iran

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. hadi:

    تطفا مطالب بیشتری بفرمایید یا ایمیل کنید ممنون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.