جمال شورجه در واکنش به اعتراض گروهی از سینماگران: دوستان خانه سینما خوراک شبکه های خارجی را فراهم می کنند

تاریخ انتشار یافتن در ممتازنیوز: ۱۲ تیرماه

آنها علاقمند می باشند یا به زور و تحکم و قلدری این کار را بکنند یا بازگشایی در زمان دولت آقای روحانی باز شود تا کارکرد یکی از کلیدهای آقای روحانی را ببینیم.

به گزارش ممتاز به نقل از کافه سینما،«جمال شورجه» عضو هیئت نظارت بر بازگشایی خانه سینما برای نظارت بر تحویل خانه سینما به هیئت مدیره رسمی این خانه در کوچه سمنان حضور داشت. دربارهٔ تجمع امروز سینماگران در جلوی درب خانه سینما و روند بازگشایی آن با فارس گفت و گو داشته که در ادامه می خوانید.

روال قانونی تحویل خانه سینما به هیئت مدیره قانونی انجام نشد

جمال شورجه گفت: روال طبیعی و قانونی این بود که امروز بازگشایی خانه اتفاق بیافتد . خانه سینما از سوی حراست ارشاد و نیروی انتظامی تحویل هیئت مدیره تازه خانه سینمایی شود که مجمع عمومی آنها روز ۱۹ تیرماه برگزار شد. هیئت مدیره از نظر ارشاد قانونی است و رسما هم توسط نماینده حقوقی سازمان سینمایی و رئیس سازمان سینمایی اعلام شده است. در این مجمع قانونی هیئت مدیره و رئیس آن انتخاب شدند.

بازگشایی خانه سینما متوقف شد

وی در ادامه گفت:امروز باید به صورت رسمی و قانونی هیئت مدیره خانه سینما این خانه را تحویل می گرفت اما به سبب تجمعی که هیئت مدیره خانه سینما سابق و تعدادی از سینماگران داشتند فعلا صلاح دیده شد که بازگشایی خانه سینما متوقف شود زیرا امکان ایجاد تشنج و درگیری بود که هیچ یک از طرفین راضی به این کار نبودند. ما به عنوان هیئت نظارت بر بازگشایی خانه سینما تشخیص دادیم که فعلا این پلمپ شکسته نشود. تا ببینیم راهکار قانونی چه خواهد بود.

مجمع عمومی ۶ مرداد قانونی نیست

وی دربارهٔ روند قانونی بازگشایی خانه سینما توضیح داد: به لحاظ قانونی روند کاملا درست بوده است . مجمع عمومی خانه سینما یک بار با حضور صنوف قانونی برگزار شده است و مجمع عمومی ۶ مرداد خانه سینما رسمیت و قانونی نیست زیرا یک بار مجمع برگزار شده است و قطعا نه نماینده سازمان سینما و نه اعضای نظارت بر بازگشایی نمی‌توانند در مجمع ۶ مرداد حاضر شوند .

ممکن است حکم و دستور مافوق نیاز باشد

وی در پاسخ به این سوال که راهکاری قانونی بازگشایی خانه سینما چه خواهد بود گفت: باید بنشینم و دربارهٔ آن بحث کنیم یا دستور مقام‌های مافوق دراین باره داده شود که قضیه حل شود.

خانه سینما خودمختاری اعلام کرده است

وی در ادامه گفت: متاسفانه دوستان خانه سینما زیر همه توافقات زدند، مجمع عمومی را قبول ندارند، هیئت مدیره را قبول ندارند و قانونی نمی دانند آقای کاسه ساز را به عنوان رئیس هیئت مدیره قبول ندارند عملا یک جور خودمختاری اعلام کردند و گفتند هیچ یک از مصوبات و ارشاد را قبول نداریم . ما همه تلاشمان این بود که تشنج ایجاد نشود و شبکه‌های خارجی نیز منتظر چنین خوراک‌هایی می باشند اما متاسفانه آقای داودنژاد سعه صدر به خرج ندادند و شعار هایی دادند که توسط دوربین ها ضبط شد و امشب هم از شبکه‌های خارجی پخش خواهد شد.

تجمع و شعار بازگشایی خانه سینما را پیچیده‌تر می‌کند

شورجه در ادامه توضیح داد: این تجمع ها و سخنرانی‌ها سبب پیچیده‌تر شدن شرایط بازگشایی خانه سینما می‌شود، با پخش تصاویر تجمع‌ها مسئولین ذیربط انتظامی و امنیتی تصمیم گیری خواهند کرد، ما تمام تلاشمان این بود که این مکان بازگشایی شود این دوستان با این سخنرانی‌ها و شعار ها گویا علاقه‌ای به بازگشایی ندارند. زیرا این سخنرانی‌ها شرایط را بدتر می‌کند . من به آقای عسگرپور و دیگر دوستان می گویم که جلوی این تشنج‌ها را بگیرند زیرا شرایط را سخت تر می کند .

داودنژاد برای فعالیت مشکلی ندارد

وی در ادامه گفت: آقای داودنژاد مشکلی در کشور ندارند، فیلم می سازند، جوایز می‌گیرند، خانواده‌اش را روی سن می‌آورند و جوایز دریافت می‌کنند من نمی دانم چه مشکلی سبب شده این شعارها را بدهند. به نظر می‌رسد صحبت‌های ایشان عقلایی نیست و صرفا پز و شعارهایی است که برای شبکه‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرایط پیش آمده خوب نیست

وی دربارهٔ وضعیت فعلی خانه سینما توضیح داد: در حال حاضر دوستان اعلام کردند با یکی از مسئولین نیروی انتظامی صحبت کردند تا فردی وارد خانه سینما نشود. گویا دوستان دلهره دارند که اگر این مکان را ترک کنند هیئت مدیره رسمی و قانونی وارد ساختمان خانه سینما شوند و این مکان را به قول خودشان تصرف کنند. اینجا مگر قلعه خاصی است . دوستان این دلشوره را دارند که هیئت مدیره رسمی در اینجا مستقر شوند. ظاهرا دوستان صحبت کردند که ظرف ۴۸ ساعت کسی وارد نشود اگر مشکل مرتفع نشود پنج شنبه تجمع کنند. به عقیده من شرایط پیش آمده شرایط خوبی نیست.

کاندیدا شدن عضو هیئت نظارت منع قانونی ندارد

شورجه در پاسخ به این سوال که کاندیدا شدن کاسه ساز در هیئت مدیره و ریاست هیئت مدیره منع قانونی دارد یا خیر گفت: اعضای هئیت نظارت از سوی رئیس سازمان سینمایی تعیین شدند و یک نفر ناظر که کارمند ارشاد هم بود باید در مجمع عمومی حضور داشته باشد که حاضر شد. هیئت نظارت از سوی سازمان سینمایی مشخص شده بود و منع قانونی برای ما وجود نداشت که کاندید هیئت مدیره باشیم و آقای کاسه ساز نیز کاندیدای هیئت مدیره شد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما دربارهٔ روند بازگشایی خانه سینما چیست گفت: بازگشایی خانه سینما پیچیده نیست اگر این دوستان بازگشایی خانه سینما را پیچیده تر نکنند. شرایطی که دوستان ایجاد می‌کنند و تحصن کنند اوضاع را بدتر می‌کند. انتساب‌هایی که به خانه سینما داده می‌شد و خوراک‌های تبلیغاتی که برای خارج از کشور و معاند با انقلاب تامین شود شرایط را پیچیده‌تر و بدتر می‌کند. صحبت‌ها و شعارهای آقای داودنژاد که از شبکه های خارجی پخش شود قطعا از طرف مقامات امنیتی شرایطی دیگر ایجاد می‌شود. مسئولین را به این سمت سوق می‌دهد که شعارهایی که جلوی درب خانه داده می‌شود در صدای آمریکا و اشخاصی که در خارج از کشور می باشند علیه انقلاب و نظام می‌دهند، است. این مسایل کار را سخت‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد دوستان باید رعایت کنند این نوع کارها مربوط به زمان دانشجویی است و کارکرد مناسبی ندارد.

دوستان قصد دارند با روز و تحکم کار ها را پیش ببرند

وی دربارهٔ قانونی شدن صنوف و حضور اکثریت صنوف در مجمع عمومی گفت: متاسفانه صنوف خانه سینما در موعد مقرر که ارشاد تعیین کرد نیامدند تا صنف را ثبت کنند و ارشاد آنها را به رسمیت بشناسد. هیئت مدیره صنوف می‌توانستند با یک نامه به ارشاد صنوف را قانونی کنند دوستان نمی خواستند خانه سینما باز شود . آنها علاقمند می باشند یا به زور و تحکم و قلدری این کار را بکنند یا بازگشایی در زمان دولت آقای روحانی باز شود تا کارکرد یکی از کلیدهای آقای روحانی را ببینیم.

وی در ادامه گفت: این دوستان می توانستند با ثبت قانونی در زیر مجموعه مجمع عمومی قانونی که برگزار شد قرار بگیرند و چون اکثریت دارند می‌توانستند تقاضای مجمع عمومی فوق العاده داشته باشند و می توانستند اساسنامه را زیر سوال ببرند و هیئت مدیره را زیر سوال ببرند و هیئت مدیره مجدد انتخاب کنند. قانونا باید این کار را انجام می دادند منتها دوستان شرایط جوزدگی و سیاسی را بر کار قانونی حاکم کردند و آمدند خودشان را به نظام تحمیل کنند.

 

کافه‌سینما-سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.