جمعی دیگر از سیاستمدارن مصری از کمیته تدوین قانون اساسی این کشور خارج شدند

۲۹ آبان ،

aljazeea.jpeg

در پی خروج نمایندگان کلیسای مصر از کمیته تدوین قانون اساسی این کشور، جمعی از چهره‌های سیاسی مصر از جمله عمرو موسی نیز از این کمیته خارج شدند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جمعی از چهره‌های سیاسی مصر که عضو کمیته عالی تدوین قانون اساسی مصر بودند، در اعتراض به تسلط اسلام‌گراها بر این کمیته از فعالیت‌ خود در کمیته مذکور انصراف دادند.

از مهمترین کسانی که انصراف خود را از عضویت در کمیته تدوین قانون اساسی مصر اعلام کردند عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب است.

پیشتر چند تن از اعضای حزب لیبرال الوفد و نمایندگان کلیساهای مصر از کمیته مذکور خارج شده و اعلام کرده‌ بودند که این کمیته “تعدد قومیتی و مذهبی مصر را نادیده گرفته و قصد دارد شریعت اسلام را در کشور اجباری کند”.

عمرو موسی در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر حزب الوفد گفت: ما پیشتر بر سر ماده هشت قانون اساسی به توافق رسیده بودیم اما اخیرا متوجه شدیم که کمیته تدوین قانون اساسی بندی الحاقی را به این ماده اضافه کرده که از سوی بعضی از حاضران در کمیته قابل قبول نیست.

در ماده هشت قانون اساسی مصر تاکید شده است که شریعت اسلام، مهمترین منبع برای قانونگذاری در مصر است و این مساله پیشتر به تایید اعضای کمیته عالی تدوین قانون اساسی مصر رسیده بود و قرار شد در قانون اساسی تازه مصر این ماده بدون تغییر گنجانده شود.

اختلاف میان اعضا از آنجایی آغاز شد که کمیته مذکور بند تازهی را به ماده هشتم افزود که اجرای کامل شریعت اسلام در مصر را واجب دانسته و عمل به آن الزامی در نظر گرفته شده است که این امر سبب به وجود آمدن اختلاف‌ نظرهایی میان اعضا شد.

هم اکنون نزدیک به ۲۵ تن از ۱۰۰ عضو کمیته عالی تدوین قانون اساسی مصر از این کمیته انصراف داده‌اند و با وجود اینکه کارشناسان مسائل سیاسی مصر احتمال انحلال این کمیته را می‌دهند، اخوان المسلمین مصر تاکید کرده که اگر این ۲۵ تن به طور رسمی خروج خود را از کمیته اعلام کنند، اعضای علی البدل به جای آنها به عضویت کمیته در خواهند آمد و کمیته همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

کمیته عالی تدوین قانون اساسی مصر وظیفه تدوین قانون اساسی تازه این کشور را به عهده دارد و تا دوازدهم ماه آتی میلادی وقت دارد تا پیش‌نویس قانون تازه را برای همه‌پرسی آماده کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.