جنگ لفظی شورای صنفی نمایش با سینماهای حوزه هنری؛ از ماجرای “کلاه قرمزی و بچه ننه” تا “راه بهشت”

خبرگزاری آریا- بحث اکران فیلم ها در سینماهای وابسته به حوزه هنری همچنان ادامه دارد و رئیس شورای صنفی نمایش بر موضع خود مبنی بر ارائه فیلم های ارزشی به این نهاد تاکید کرده است.
به گزارش خبرنگار هنری آریا، از فردا ۲۵ مرداد ماه قرار است اکران عید فطر سینماهای کشور شروع شود اما همچنان اختلافات شورای صنفی نمایش با مسوولان حوزه هنری و سینماهای وابسته به آن همچنان ادامه دارد.
سید ضیا هاشمی رئیس شورای صنفی نمایش با اعلام اینکه سینما آزادی باید تنبیه شود و فعلا قصد ارائه حواله فیلم به این سینما را نداریم گفته است: به خاطر تخلفاتی که این سینما در اکران فیلم ها داشته است از اکران فیلم  در این سینما جلوگیری می کنیم.

واکنش مدیر سینما آزادی به عملکرد شورای صنفی نمایش؛
رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی هم در واکنش به عملکرد شورای صنفی نمایش گفته است:چیزی که سال‌ها در ذهن ما است،به ما می‌گوید که همه سعی دارند چراغی را در جایی روشن کنند، نه اینکه کسی با افتخار بگوید چراغ سینمایی را خاموش کرده‌ام. من با توجه به اقدام سخنگوی شورای صنفی این را می‌گویم،ایشان با افتخار می‌گویند که ما این سینما را محروم کرده‌ایم،این اقدام در تاریخ ثبت می‌شود و باعث خجالت افرادی است که زحمت کسانی که این سینما را از حالت مخروبه به این صورت تبدیل کرده‌اند نادیده می‌گیرند.
در واقع شورای صنفی ما را از اکران محروم نکرده،این‌ها مردم را از دیدن فیلم محروم کرده‌اند و مقابل مردم ایستاده‌اند،فیلم‌های اکران عید فطر را شورای بازبینی حوزه تایید کرده بود،با این حال این افراد با بهانه‌های واهی سعی در دشمنی با مردم،و قشر سینما دوست دارند.
هرجا که در آن آرامش وجود دارد،شورای صنفی شروع می‌کند به تشنج‌افکنی و برهم زدن آرامش، من فکر می‌کنم تصمیمی که این شورای گرفته تصمیمی کاملا غیر کارشناسی،با بهانه‌های واهی و اشتباه است،این شورا باید تبعات این تصمیم را بپذیرد و ببیند که چه اتفاق‌های خواهد افتاد.
معمولا مدیران سینمایی همیشه سعی در نگه‌داری و بازسازی سینماها و باز نگه داشتن آن‌ها داشته‌اند،اینکه بیایند سینمایی که ۱۱ درصد فروش کل کشور را داشته ببندند واقعا افتخار نیست.من امیدوارم وزیر محترم ارشاد اقدام لازم را انجام دهد و ما دوباره به آرامشی که داشته‌ایم باز گردیم و دوباره مردم به این سینما بیایند.
من فکر می‌کنم،که شورا در این مورد تصمیم گیرنده نیست و تصمیمات فردی در قالب تصمیمات شورا اعلام می‌شود،شما دیدید که در حذف سر گروهی آزادی هم انجمن سینماداران اطلاعیه داد و اعتراض کرد.
۱۲ سال است که شورای صنفی تشکیل شده و فقط در این دوره این اتفاقات افتاده،در این دوره افرادخاص از اتحادیه تهیه کنندگان به قدرت نشسته‌اند و تصمیم می‌گیرند،ارشاد هم سکوت کرده و همه این‌ اتفاقات به نام وزارت ارشاد در تاریخ ثبت می‌شود.متاسفانه اتفاقات اخیر نشان دهنده ضعف مدیریت در ارشاد است و به ما این نکته را می‌گوید که ارشاد توانایی کنترل شورای صنفی را ندارد و اجازه داده چند نفر از افراد خاص برای مسائل کلان سینمای ایران تصمیم گیری‌های غلط کنند.این افراد بیشتر دنبال منافع شخصی خود هستند تا منافع ملی سینما.

همچنین علی سرتیپی مدیر فیلمیران و پخش کننده فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” از داشتن قرار داد با سینما استقلال برای اکران این فیلم گفته است و اینکه منتظر صدور حواله برای سینما استقلال هستند.البته گفته می شود فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” به سرگروهی سینما قدس اکران خواهد شد.
سید ضیا هاشمی رئیس شورای صنفی نمایش در خصوص اکران فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” در سینما استقلال که وابسته به حوزه هنری است، گفته است:فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” فیلمی ارزشی نیست که مسئولان حوزه هنری می خواهند آن را اکران کنند!

واکنش مدیر سینما استقلال به اکران فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” در این سینما؛
امیر هوشنگ پاسبانیان مدیر سینما استقلال هم به واکنش در خصوص اتفاقات اکران عید فطر امسال برآمده و می گوید: ما همچنان با فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه” و با دفتر فیلمیران قرارداد داریم و بر اجرای این قرارداد تاکید می‌کنیم.
شورای صنفی که دم از قانون‌مداری می‌زند، چطور می‌تواند تا این اندازه بی‌قانونی کند؟ فیلمی که از یک ماه پیش قرار دادش با سینما استقلال بسته شده، دو روز مانده به اکران، چطور سرگروهی‌اش به سینمای دیگری سپرده می‌شود؟ من از شورای صنفی نمایش می‌پرسم که چنین اقدامی قانونی است؟ اصلا این شورا حق ورود به محتوای فیلم‌ها را ندارد و بر اساس مضمون فیلم‌ها نمی‌تواند تصممیم‌گیری کند.
 پاسبانیان با تاکید بر اینکه سینما استقلال در سال ۹۱  هیچ کدام از فیلم‌های اکران شده را از پرده پایین نکشیده و هیچ تخلفی نداشته است، عنوان می کند: سینما استقلال در سال ۹۱ هیچ قانون شکنی نکرده است و همه می‌توانند عملکرد ما را در سال جدید مورد بررسی قرار دهند. اگر سینما آزادی تخلفی داشته است به ما چه ربطی دارد که می‌خواهند ما را هم به پای این سینما بسوزانند؟
۴۰ درصد از مالکیت سینما استقلال خصوصی است. آیا شورای صنفی نمایش از این مساله باخبر نیست؟ این شورا که اعلام کرده با بخش خصوصی مشکلی ندارد، پس چرا زمان اکران فیلم به ۶۰ درصد مالکیت حوزه هنری توجه می‌کند؟
سینما استقلال،با دفتر پخش فیلمیران برای سه فیلم «بغض»، «راه بهشت» و «کلاه قرمزی بچه ننه» قرار داد بسته است و اکران «راه بهشت» را مشروط به بستن قرارداد با فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» کرده است.
اگر «کلاه قرمزی و بچه ننه» فیلم ارزشی نیست چطور سایر سینماهای حوزه، می‌توانند حواله فیلم را درخواست کنند و فقط سینما استقلال نمی‌تواند این فیلم را روی پرده ببرد؟ شورای صنفی نمایش عنوان کرده است سایر سینماهای زیر مجموعه حوزه هنری به شرطی که کپی فیلم را به سینمای دیگری ندهند اجازه اکران کردن فیلم‌های اکران عید فطر را دارند. خوب از دیگر سینماها منظورشان سینما استقلال است که نباید این فیلم را اکران کند.
 ظاهرا شورای صنفی نمایش دوست ندارد این مشکلات حل شود. حالا که حوزه هنری با اکران کردن سه فیلم عید فطر هیچ مشکلی ندارد، این شورا دارد به درگیری‌ها دامن می‌زند و آتش به جان سینما می‌اندازد.
از آنجایی که ما با فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» و دفتر فیلمیران از یک ماه پیش قرارداد‌ داریم و کسی هم این قرارداد را فسخ نکرده است، از روز چهارشنبه ۲۵ مرداد این فیلم روی پرده سینما استقلال می‌رود. اگر اتفاقی بیفتد که جلوی اکران کردن این فیلم گرفته شود، ممکن است حوزه هنری هیچ کدام از فیلم‌های عید فطر را در سینماهای زیرمجموعه‌اش اکران نکند. من حتی شنیده‌ام تا زمانی که شورای صنفی نمایش به این کارها ادامه دهد، پردیس‌های شهرداری هم همه فیلم‌های روی پرده را بایکوت می‌کنند. آقایان شورای صنفی نمایش با این کار حاشیه‌ها را بیشتر می‌کنند و سینما را به جایی می‌کشانند که نباید کشیده شود.
ما اصلا دوست نداریم اتفاقات بدی برای سینمای ایران بیفتد و شورای صنفی نمایش که دم از قانون می‌زند نباید اجازه بدهد هیچ نهادی بی‌قانونی کند. از روز چهارشنبه طبق قرار داد فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» را در سینما استقلال روی پرده می‌بریم و این کارمان قانونی است. اگر این فیلم در سینما قدس اکران شود، شورای صنفی خلاف قانون عمل کرده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.