جوانفکر: اسپانیا شایسته نقش موثرتری در اتحادیه اروپاست

جوانفکر در این دیدار که امروز چهارشنبه در دفتر وی در ایرنا برگزار شد، خطاب به ‘پدرو وینا’ سفیر اسپانیا در تهران گفت:’اسپانیا از نظر وسعت و جمعیت ، یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا محسوب می شود اما به نظر می رسد نقشی را که شایسته آن است، در درون اتحادیه و عرصه بین المللی ایفا نمی کند.’

وی به خصوصیات مثبت مردم اسپانیا اشاره کرد و گفت : اسپانیایی ها همانند مردم ایران ، افرادی مهربان، خونگرم ، صمیمی و شایسته احترام هستند اما تا کنون از تمامی ظرفیت ها برای گسترش روابط فیمابین استفاده نشده است.

جوانفکر با اشاره به پیروزی حزب ‘مردمی’ در انتخابات عمومی اسپانیا و آغاز فعالیت آن از نوامبر گذشته تصریح کرد: تجربه روابط خوب ایران و اسپانیا در یک دهه قبل که حزب ‘مردمی’ دولت را در دست داشت می تواند تکرار شود و روابط سیاسی فیمابین به سطح بالاتری ارتقاء پیدا کند.

مدیرعامل ایرنا در بخش دیگری از سخنانش، یکی از دلایل رواج تصویری غیرواقعی و نادرست از ایران در کشورهای غربی را ناشی از فعالیت رسانه های تحت سلطه صهیونیست ها دانست و آمادگی ایران را برای گسترش تعامل و همکاری با رسانه های جمعی اسپانیا با هدف بهبود این وضعیت اعلام کرد.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری گفت: ما علاوه بر تسهیل صدور روادید برای سفر خبرنگاران رسانه های اسپانیایی به تهران و گفت و گو با مسئولان کشور، اقدام به راه اندازی خروجی های خبری ایرنا به زبان اسپانیولی کرده ایم و تلاش می کنیم تا با معرفی واقعیت های ایران، تبلیغات مسموم و خباثت آمیز صیهونیست ها برای تخریب وجهه ملت ایران را خنثی نماییم.

او، گسترش روابط گردشگری میان دو کشور و افزایش حضور گردشگران اسپانیایی در ایران را نیز در اصلاح نگاه غیر واقعی به ایران موثر دانست و فعالیت آژانسهای توریستی این کشور را لازمه افزایش حضور گردشگران اسپانیایی در ایران دانست.

جوانفکر همچنین بر آمادگی ایرنا برای افزایش همکاری با رسانه های اسپانیا تاکید کرد.

مدیرعامل ایرنا در پاسخ به سوالی در باره تفاوت مجلس هشتم و نهم اظهارداشت: دولت آقای احمدی نژاد امیدوار است شاهد بهبود روابط قوای مقننه و مجریه در دوره اخیر باشیم.

سفیر اسپانیا در باره اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها از مشاور رییس جمهور سووال کرد. وی در پاسخ گفت: طرح هدفمندی یارانه ها به قانون تبدیل شده است و این قانون نیز باید اجرا شود . نکته مهم و اساسی در اجرای این قانون آن است که مردم ایران به روشنی دریافته اند که رئیس جمهور و دولت ، همواره در کنار و همراه آنان است و مردم در شرایط سخت به حال خود رها نخواهند شد و به همین سبب قانون هدفمند کردن یارانه ها با همکاری خوب مردم و دولت به طور کامل اجرا خواهد شد.

جوانفکر به تصمیم مجلس هشتم در تغییر ارقام بودجه و ایجاد مشکل در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: با پول اندکی که مجلس برای اجرای مرحله دوم این قانون درنظر گرفته، در عمل مشکلاتی بر سر راه آن ایجاد شده است اما دولت می کوشد مشکلات این روند را برطرف کرده و راه حلی برای پیشبرد این قانون مهم بیابد.

از سوی دیگر، سفیر اسپانیا نیز با تمجید از شجاعت دولت احمدی نژاد در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: تا پیش از اجرای این قانون، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و ناظران خارجی نسبت به توان دولت در اجرای آن بدبین بودند اما رییس جمهوری ایران نشان داد که از جسارت و قدرت لازم برای اجرای چنین قوانین بنیادی و مهمی برخوردار است.

وینا با اشاره به بحران اقتصادی کشورش گفت:’ اینکه مردم باید با دولت برای اجرای قوانین همکاری کنند، بسیار منطقی و درست است و در اسپانیا نیز مردم به دلیل اعتراض به برخی سیاستهای اقتصادی دولت، جنبش اعتراضی موسوم به ‘عصیانگران’ را سال گذشته به راه انداختند.’

وی، اصلاح ساختار مالی و اشتغال را دو برنامه مهم دولت اسپانیا برای برون رفت از بحران اقتصادی کنونی این کشور اروپایی برشمرد و ابراز امیدواری کرد کشورش ظرف دو سال آینده بتواند بر بیکاری دارای نرخ ۲۵ درصدی ، رکود و تورم فزاینده خود ظرف دو سال آینده فایق شود.

سفیر اسپانیا با تاکید بر اینکه اولویت نخست این کشور درحال حاضر، ‘مسائل اقتصادی’ است، خاطرنشان ساخت: حضور در اتحادیه اروپا برای ما حیاتی است و سیاست اسپانیا نیز مبتنی بر تداوم حضور در این اتحادیه و هماهنگی با سیاستهای آن است.

وینا با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در روابط دو جانبه اسپانیا با ایران وجود ندارد، به فعالیت انبوهی از شرکت های اسپانیایی در ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد مذاکرات هسته ای ایران در مسکو نتیجه بخش باشد.

اروپام ۱۵۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۰۹۹۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.