جوانفکر: رفتار کشورهای غربی در تحریم ایران غیرقانونی است

به گزارش گروه اخبار ایران در رسانه های جهان، وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی راشاتودی افزود: ما تحریم را برای خودمان یک فرصت می دانیم چون در گذشته هم این دوران را سپری کردیم و از آن سربلند بیرون آمدیم.

او ادامه داد: برنامه هسته ای ایران بر اساس قوانین بین المللی دنبال می شود و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو جامعه جهانی به تعهدات خود پایبند است و انتظار دارد که دیگران نیز حقوق ما را در ارتباط با مساله انرژی هسته ای به رسمیت بشناسند.

‘جوانفکر’ از تحریم ها به عنوان عاملی برای یافتن راه موفقیت و پیشرفت یاد کرد و گفت: البته از تحریم استقبال نمی کنیم اما اگر آن را به ما تحمیل کنند، راه مقابله با آن را می دانیم.

وی با تاکید بر اینکه غربی ها باید متوجه تبعات تحریم ها باشند، افزود: آنها این روزها بیش از ما تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند و بیشتر نیازمند داشتن ارتباط نفتی و خرید نفت از ایران هستند؛ مشتریان نفت ایران در نوبت هستند و به راحتی می توانیم جایگزین کنیم.

مدیر عامل ایرنا اظهارکرد: امروز میزان وابستگی ایران به نفت نسبت به یک دهه گذشته کاهش چشمگیری داشته است و ما نفت تولیدی را در پالایشگاه های داخلی به فراورده های نفتی تبدیل و در بازارهای جهانی به فروش می رسانیم.

‍’جوانفکر’ با تاکید بر اینکه امنیت یا برای همه است یا برای هیچکس، گفت: برخورداری از امنیت حق طبیعی و بدیهی همه ملت هاست و ما می خواهیم برای همه امنیت وجود داشته باشد اما اگر امنیت ملت ایران را به خطر بیندازند، طبیعی است که نباید انتظار داشته باشند ما دست روی دست بگذاریم و نظاره گر باشیم و در آن صورت هر اقدام دفاعی دور از انتظار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر ما نتوانیم از تنگه هرمز برای منافع اقتصادی کشورمان استفاده کنیم دلیلی برای اینکه دیگران بتوانند استفاده کنند، وجود ندارد.

او ادامه داد: ما سهم عمده ای در تامین امنیت آبراه هرمز داریم، دوست نداریم که چیزی بر خلاف آن اتفاق بیفتد و می خواهیم این آبراه امن و آرام باشد.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری در بخش دیگری از این گفت و گو به بحث مذاکرات هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات باید در یک فضای منطقی دنبال شود و منطقی شکست خورده دیروز نمی تواند بر آن حاکم باشد.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات باید در چارچوب احترام به موازین و مقررات بین المللی دنبال شود، اضافه کرد: راه های برون رفت از وضع موجود کاملا در دسترس است و البته اگر طرف های مذاکره کننده بخواهند، ما آمادگی داریم که مذاکرات را در فضای منطقی ادامه دهیم.

‘جوانفکر’ اظهارکرد: طرف های غربی این واقعیت را درک کرده اند که ما همیشه اهل مذاکره بوده ایم و هنوز هم هستیم، اما چیزی که ما درک نمی کنیم این است که آنها چرا یک مسیر غیرمنطقی را دنبال می کنند.

وی افزود: انتظار ما از بعضی کشورهای عضو گروه ۱+۵ مانند روسیه این است که با این مساله، واقعی تر و منطقی تر برخورد کنند؛ روسیه می تواند از آن سوی میز به سوی دیگر منتقل شود و اگر این اتفاق بیفتد روسیه وزن سیاسی خود را بهتر درک خواهد کرد.

او گفت: وزن روسیه در آن سوی میز مذاکره مشخص نیست و دلایل زیادی هم وجود دارد که می تواند به این سوی میز بیاید؛ البته در روسیه افراد صاحبنظری معتقدند که چین هم می تواند به این سوی میز مذاکرات بیاید.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری در خصوص برخی گمانه زنی ها مبنی بر حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، تصریح کرد: بعضی از کشورها مایل هستند که اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی را اقدامی منحصر به این رژیم وانمود کنند اما از نظر ایران مسئولیت مستقیم هر گونه اقدام جنون آمیز رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی، متوجه آمریکا و انگلیس است.

‘جوانفکر’ با اشاره به اینکه در آمریکا افراد عاقل زیادی وجود دارند که مانع چنین دیوانگی از طرف رژیم صهیونیستی شوند، افزود: من بار دیگر تاکید می کنم امنیت یا برای همه است یا برای هیچکس .

وی ملت ایران را ملتی آبدیده و با تجربه خواند و گفت که ملت ایران هشت سال دوران یک جنگ سخت را پشت سر گذاشته است . ما دوست داریم امنیت برای همه وجود داشته باشد چرا که اگر اتفاقی رخ دهد، توازن در کل منطقه از دست می رود و اگر توازن از دست برود، همه متضرر می شوند.

او اضافه کرد: در مسایل منطقه ما فقط نظاره گر صرف نیستیم و با حساسیت بسیار نسبت به تحولات، آنها را رصد و به مسئولیت های خودمان عمل می کنیم.

وی گفت: خوشحال هستیم که روسیه اینک بیشتر از گذشته متوجه مسئولیت های خودش در قبال تحولات جهانی بویژه مساله سوریه شده است.

ایرانم**۱۰۲۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۸۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.