حاج علی‌اکبری: بودجه‌ای برای پرداختن به امور معیشتی ائمه جماعات نداریم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

wh120-3.jpg

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: این مرکز بودجه‌ای برای پرداختن به امور معیشتی ائمه جماعات در اختیار ندارد و پرداختن به این امور نیز در توان این مرکز نمی باشد.

به گزارش تفسیری خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حاج علی‌اکبری در گردهمایی ائمه جماعات و معارفه اعضای شورای نواحی علامه امینی شهید دستغیب و شهید صدوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل مصلای نماز جمعه اسلامشهر برگزار شد، در پاسخ به سوال حضار دررابطه با اختصاص منابع مالی نسبت به تعمیر مساجد گفت: در این زمینه ما اعتباری نداریم ولی اگر بودجه‌ای در این زمینه گرفته شده بود ما آن را پرداخت می‌کردیم.

وی در زمینه تقدیر از شهدای روحانیت نیز اظهار نمود: در این زمینه وظیفه‌ای برای مرکز رسیدگی به امور مساجد تعریف نشده ولی در این باره ما کارهایی را برای تجلیل از جانبازان و شهدای روحانیت به انجام رسانده‌ایم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا در بعضی از مساجد ائمه جماعات باسابقه تغییر نموده و جای آنان را ائمه جماعات جوان بعضا کم‌سابقه می‌گیرند، اظهار نمود: اگر امام جماعت در مسجد از ویژگی‌های مختلفی بهره‌مند باشد با افزایش سن وی در قلوب مردم محبوب‌تر می‌شود، ولی در بعضی مواقع باید برای جلوگیری از کاهش محبوبیت و حفظ جایگاه روحانیت این جایگاه به اشخاصی که می‌توانند بهتر فعالیت نمایند داده شود.

حاج علی‌اکبری در پاسخ به انتقاد یکی از ائمه جماعات در رابطه با اینکه اغلب ائمه جماعات مساجد از لحاظ مالی در مضیقه می باشند، اظهار نمود: مرکز رسیدگی به امور مساجد بودجه‌ای برای پرداختن به امور معیشتی ائمه جماعات در اختیار ندارد و پرداختن به این امور نیز در توان این مرکز نمی باشد ولی ما با یک انتحار مدیریتی در جهت پاسخ‌دهی به بعضی از اضطرارها در این عرصه فعالیت‌هایی را به انجام رسانده‌ایم.

وی افزود: اصرار ما این است که روحانیون با مدیریت اخلاقی و مردمی و صحیح در مساجد که از قبل تاکنون همین‌گونه نیز بوده است به مدیریت مساجد بپردازند و هیات‌های امنا به همراه مردم نیز با حفظ عزت روحانیون به رفع نیازهای معیشتی ائمه جماعات بپردازند هر چند که باید به این نکته نیز اشاره نمود که اداره شئون زندگی روحانیون در توان اکثریت مساجد ما نمی باشد، ولی به هر حال در این عرصه وظیفه و بودجه‌ای بر عهده مرکز رسیدگی به امور مساجد نمی باشد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این‌که «تاکنون حدود ۴۰۰ نفر از ائمه جماعات استان تهران از این مرکز وام با مبلغ مناسب دریافت نموده‌اند» افزود: همچنین ما پیگیر بیمه تکمیلی و رفع نیازهای اضطراری ائمه جماعات نیز هستیم.

امام جمعه اسلامشهر نیز در این مراسم با بیان این‌که «ائمه جماعات به بیان احکام و آیات الهی در منابر خویش توجه ویژه‌ای داشته باشند» گفت: موضوعیت پرداختن به امر تبلیغ بیان دستورات الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی، با تبریک هفته ولایت اظهار نمود: انبیاء و پیامبران همه مبلغ دستورات الهی بودند و گاهی در مسیر ابلاغ احکام و پیام‌های الهی مانند بیان یک حرام و حلال به شهادت رسیده‌اند.

وی با بیان این‌که «علمایی که مبانی دینی را آموخته و به دیگران نیز می‌آموزند وارثان پیامبران در ابلاغ رسالت الهی آنان می باشند» ادامه داد: وظیفه ما روحانیون بسیار سنگین است و ما باید همان احکام و پیام‌هایی را که پیامبران و ائمه اطهار (ع) به مردم ابلاغ می‌کردند را به آنان رسانده و برای آنان تبیین کنیم.

امام جمعه اسلامشهر با انتقاد از این‌که بعضی از مبلغان دینی در میان سخنان خود از آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار (ع) چیزی بیان نمی‌کنند، افزود: این برخلاف روش انبیا و اولیا است زیرا اصلا موضوع تبلیغ، ابلاغ احکام و پیام‌های الهی به مردم است.

نوروزی گفت: ما روحانیون باید بدانیم که ابلاغ رسالت الهی باید با هدفی الهی و برای خدا باشد و اجر و پاداش خود را از خدا بخواهیم و بدانیم که سختی‌هایی که در این مسیر تحمل می‌کنیم توسط خداوند متعال به آنها اجر داده می‌شود.

وی در ادامه اظهار نمود: در منابر باید هر چند کوتاه به بیان احکام الهی پرداخته شود و بدانیم که هر آیه از قرآن‌کریم می‌تواند موضوع یک منبر باشد.

به گزارش تفسیری ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حاتم‌پوری معاون جذب و ساماندهی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در این مراسم با تشریح جزئیات تشکیل شوراهای مساجد در سطوح محلات و نواحی در شهرستان‌های استان تهران گفت: ما تنها در شهر تهران حاوی شورای مساجد مناطق هستیم و این به خاطر گستردگی جغرافیایی موجود در این شهر و تقسیمات شهری در آن است و همان‌طور که می‌دانید هر شهرستان این استان به منزله یک منطقه نسبت به شهر تهران است.

وی در ادامه به بیان جزئیاتی پیرامون فعالیت شوراهای مساجد در سطوح محلات و نواحی در سطح شهرستان‌های استان تهران پرداخت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.