حاشیه‌های دیدار شاعران با رهبر انقلاب

جام جم آنلاین: دیدار امسال شاعران با رهبر معظم انقلاب در مقایسه با سال‌های گذشته چند تفاوت اساسی داشت ؛ یکی از نکات جالب دیدار امسال این بود که مسوولان حراست و تیم حفاظتی طی اقدامی ویژه با توجه به این که در سال‌های گذشته شاعران برای داخل بردن برخی لوازم شخصی مانند فندک و سیگار دچار مشکل می‌شدند، خودشان از قبل کبریت آماده کرده بودند و شاعران با تحویل فندک خود به بخش امانات، یک کبریت دریافت می‌کردند که مورد استقبال مهمانان قرار گرفته بود.

امسال این نشست که از سال‌ها پیش به شکل خودمانی در منزل رهبری برگزار ‌شد، کاملا جنبه بین‌المللی گرفته بود و شاعرانی از تاجیکستان، افغانستان و حتی هندوستان (به لطف حضور علیرضا قزوه در این کشور) به شعرخوانی بیت رهبری دعوت شده بودند.

از دیگر تفاوت‌های شعرخوانی امسال حضور برخی چهره‌های هنری مانند پرویز شیخ طادی (کارگردان سینما) و رضا برجی (مستندساز و عکاس) در جمع شاعران بود که رضا برجی با همان روحیه شوخ‌طبعی‌اش گرمای خاصی به محفل بخشیده بود و هنگامی که پس از افطار حضرت آقا به سمت حسینیه امام‌خمینی در حال حرکت بود و با اشاره به عصای محمدحسین جعفریان جویای حال او شد؛ رضا برجی پاسخ داد که آقا! من زده‌ام اینجوری‌اش کردم!

استاد علی معلم دامغانی و بانو سیمین‌دخت وحیدی دو شاعر پیشکسوتی بودند که وقت شعرخوانی خود را به شاعران جوان هدیه دادند که مورد استقبال مجری برنامه قرار گرفت.

از میان شاعران خانم، یک نفر ترانه‌ای برای «آرمیتا» فرزند شهید داریوش رضایی‌نژاد خواند که مورد استقبال رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و فرمودند که این شعر را خود آرمیتا شنیده است؟ و سپس گفتند شعر را به دست او برسانید.

در کنار خواندن دو شعر به زبان‌های عربی و آذری، شعر طنز هم امسال در جلسه سهم بیشتری داشت و یک شاعر جوان یزدی شعر طنز طولانی با موضوع مشکلات یک «شاعر مجرد» خواند که رهبر معظم انقلاب در باره این شعر گفتند علاوه بر این‌که به لحاظ لفظ، خوب بود مضمون خوبی نیز داشت.

اما «حافیض»‌های ناصر فیض (دست بردن در ابیات شاعران بزرگ کلاسیک همراه با طنز) یکی از بخش‌های شاد و جذاب شعرخوانی بود که این بیت بسیار مورد توجه رهبرمعظم انقلاب قرار گرفت و دقایقی لبخند را بر لبان ایشان نگاه داشت:

به آب روشن می ‌عارفی طهارت کرد

و رفته رفته به این کار زشت عادت کرد

در پایان این مراسم و زمانی که وقت شعرخوانی به پایان رسیده بود؛ یکی از مهمانان ایستاد و خواهش کرد که یک رباعی بخواند و از مدیران جلسه گلایه کرد که زمان به او نداده‌اند و رهبری هم با تاکید بر این که مدیریت جلسه با آقای قزوه است، پذیرفتند که او هم رباعی‌اش را بخواند.

این مهمان یک رباعی با وزن نادرست خواند که در پایان حضرت آقا فرمودند: این هم سبک جدیدی در رباعی بود!


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.