حاشیه‌نگاری خبرآنلاین از انتخاب هیأت رئیسه مجلس؛ ماجرای پاکت‌های نارنجی و پیاده روی انتهای صحن مجلس

محمود عزیزی: ساعت از ۸:۱۰ دقیقه صبح گذشته است و هنوز درب‌های ورودی خبرنگاران به صحن علنی باز نشده است. در راهروهای ورودی صحن علنی دو تن از اعضای جبهه پایداری به سرعت قسمت تایپ و تکثیر می‌روند و برگه‌هایی که یک ساعت بعد مشخص می‌شود تحت عنوان پیشنهادات «اعضای هیأت رئیسه موقت فراکسیون اصولگرایان» برای هیأت رئیسه بین نمایندگان تقسیم می شود را از تایپ و تکثیر مجلس می گیرند و به سرعت به صحن می رساننند تا روی میزهای نمایندگان توزیع شود.

 حدود ۸:۳۰ صبح درب‌های ورودی صحن علنی باز می‌شود. مرندی، رئیس جلسه دلیل تأخیر در تشکیل جلسه علنی را خرابی دستگاه‌های الکترونیکی رأی اعلام می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‍فرد و رسائی در انتهای صحن مجلس در حال گفت‌وگو هستند. حالت چهره ابوترابی نشان از انکار او و اصرار رسائی دارد. در ردیف دوم در سمت چپ مجلس علی لاریجانی آرام بر صندلی خود نشسته است، اما حدادعادل در حال گفت‌وگو با الیاس نادران است.

در دیگر سو سیدمهدی هاشمی و حجت‌الاسلام آقاتهرانی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. خوش و بش‌های نمایندگان جدید هم در ابتدای صبح آغاز شده است. بین نمایندگان مجلس جای روح‌الله حسینیان عضو ارشد جبهه پایداری خالی است؛ هیچ کدام از خبرنگاران نشانی از او جلوس کنندگان بر صندلی‌های سبز رنگ بهارستان نمی بینند.

او که در آغاز مجلس هشتم از حامیان ریاست حداد بود، حاضر نشد در حمایت از حداد عادل در نشست اصولگرایان حاضر شود. آخرین بار خوش و بشم با او در آخرین روز مجلس هشتم به این جمله مطایبه آمیز ختم شد:«دستتان درد نکند یادی از اموات می کنید!»

بازار تذکرات داخل صحن داغ است؛ مشابه روزی که در انتهای مجلس هشتم بعد از پس گرفته شدن استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطرح شدن نقش حداد عادل در حکمیت در این موضوع، تذکرهای نمایندگان به آسمان بهارستان رسید و خواهش های رئیس مجلس هشتم هم برای پایان دادن به آن کارساز نیفتاد.۸ خرداد ۹۱ بار دیگر این صحنه ها تکرار می شود تا مرندی مجبور شود بگوید:«کمی هم تذکراتتان را برای روزهای بعد بگذارید!»

 درخواست مرندی رئیس سنی جلسه از نمایندگان برای قرار گرفتن در صندلیشان باعث می‌شود قاضی‌پور، نماینده ارومیه در تذکرش اعلام کند که «مجلس، پادگان نیست و نمایندگان آزادند» مرندی از پاسخ به تذکر او می‌گذرد.
انتخاب برای ریاست مجلس آغاز شده است و لاریجانی و حدادعادل دو اسمی هستند که نمایندگان باید درباره آنها اظهارنظر کنند؛ حالا زمان بررسی آراست. برگه‌های رأی از داخل پاکت‌های نارنجی‌رنگ بیرون می‌آید و رأی‌ها خوانده می‌شود. در قسمت هیأت رئیسه، جلالی، عضو فراکسیون رهروان ولایت و نادران، نماینده طیف رهپویان در حال رایزنی با هیأت رئیسه هستند. نجابت هم به این جمع اضافه می‌شود و با مرندی، رئیس جلسه صحبت می‌کند و از آن طرف جهانگیرزاده خود را به هیأت رئیسه می‌رساند تا همگی منتظر برگه‌های امضاشده نمایندگان باشند.

تأخیر در اعلام نتایج انتخاب هیأت رئیسه موجب می‌شود ندیمی، نماینده منتخب لاهیجان بیاستد خطاب به مرندی بگوید که:« ما زن و بچه داریم، زودتر نتیجه را اعلام کنید!»

توکلی یادداشتی را برای مرندی می‌نویسد و آن را از طریق یکی از کارمندان مجلس به رئیس جلسه می‌رساند. اظهارات بعدی مرندی مشخص می‌کند توکلی از رئیس جلسه خواسته است تا از کارمندان اضافی مجلس بخواهند صحن علنی را ترک کنند.
مرندی اعلام می‌کند از ۲۸۲ نماینده حاضر که برگه ورود را امضا کرده‌اند، ۲۷۵ نفر توانسته‌اند رأی بدهند و در نهایت بعد از تأخیرهای فراوان، رأی رئیس مجلس اعلام می‌شود:

از مجموع ۲۷۵ نفر، لاریجانی ۱۷۳ رأی را به خود اختصاص داده و حدادعادل که در نشست روز قبل اصولگرایان ۱۲۳ رأی آورده بود،‌ امروز تنها ۱۰۰ رأی می‌آورد. ۲ رأی دیگر هم سفید است.
تبریک‌ها شروع می‌شود و لاریجانی در صندلی خود از نمایندگانی که به او تبریک می‌گویند، دستی به نشانه تشکر بلند می‌کند.
در مانیتور مجلس عدد ۱۴۶۱ روز ثبت می‌شود و در مقابلش عدد ۲٫ این یعنی آن که نمایندگان ۱۴۶۱ روز دیگر به پایان نمایندگی شان باقی مانده است. در مانیتور مجلس نوشته شده«فرصت خدمت گذاری.»

لاریجانی بعد از قرائت رأی در صندلی‌اش همچنان می‌نشیند و تغییر زیادی در چهره‌اش دیده نمی‌شود، اما ۱۰ دقیقه بعد دور و بر او شلوغ‌تر می‌شود و نمایندگان طیف‌های مختلف برای تبریک گفتن به سراغش می‌روند.

عزیز اکبری نماینده کرج و عضو فراکسیون رهروان ولایت در ادامه از پخش شدن برگه هایی با عنوان «هیأت رئیسه موقت فراکسیون اصولگرایان» انتقاد و در تذکرش می‌گوید:« چه کسی این ریاست را به آقایان داده است؟»

با مشخص شدن نتیجه انتخابات و ریاست مجلس، احمد توکلی که معمولا سمت چپ مجلس می نشیند صندلی اش را تغییر داده و به منتهی الیه سمت راست مجلس رفته است. تنها؛ دست زیر چانه زده است.

حالا زمان اعلام نواب رئیس است. باهنر و ابوترابی رأی‌های اول و دوم را می‌آورند. رأیی که باعث می‌شود مصباحی‌مقدم، کاندیدای سوم نایب‌رئیسی به سراغ ابوترابی رفته و پیشانی او را می بوسد. او در ادامه هم سراغ باهنر می‌رود و با او هم روبوسی می‌کند.

بخشایشی، نماینده اردستان در میانه تذکرات نمایندگان یک تذکر ادبی می‌دهد و می‌گوید استفاده از لفظ «کاندید» به معنای «احمق» است و آقایان بهتر است از عنوان کاندیدا استفاده کنند.
با مشخص شدن دبیران مجلس، حالا دیگر همه از تکاپو افتاده‌اند. مشابه مجلس هشتم، حجت‌الاسلام آقاتهرانی، بار دیگر در انتهای صحن مشغول راه رفتن می‌شود و مثل گذشته علی‌اصغر زارعی، عضو دیگر جبهه پایداری او را همراهی می‌کند.
ساعت از حدود ۱۱ صبح گذشته است که مرندی، رئیس جلسه بعد از پایان انتخابات هیأت رئیسه از منتخبان می‌خواهد برای تحلیف به جایگاه بیایند. لاریجانی در حالی که ابوترابی و فرهنگی او را همراهی می‌کنند به قسمت هیأت رئیسه می‌آید تا متن سوگندنامه هیأت رئیسه را قرائت کنند.

نحوه قرائت سوگند توسط اعضای هیأت رئیسه باعث می‌شود مرندی در پایان قرائت متن به شوخی بگوید که «هیأت رئیسه اگرچه گروه کر خوبی نیستند اما امیدواریم هیأت رئیسه خوبی باشند.»
مانیتور مجلس، ورود لاریجانی به هیأت رئیسه را به تصویر می کشد؛ مرندی و لاریجانی با یکدیگر روبوسی می‌کنند و بعد یک بار دیگر لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس قرار می‌گیرد. او حالا رئیس موقت مجلس نهم شده است.

منادی منشی جدید هیات رئیسه جای محبی‌نیا، عضو قدیمی هیأت رئیسه که حالا دیگر نماینده نیست را می‌گیرد. مرندی بعد از پایان ریاست دو روزه‌اش به عنوان رئیس سنی مجلس به صندلی خود بازمی‌گردد و حدادعادل که در انتخابات پیروز نشده،‌ با او خوش و بش می‌کند.
حدود ۱۱:۱۵ هیأت رئیسه در جایگاه قرار می‌گیرند و لاریجانی شروع به صحبت می‌کند. در انتهای مجلس، آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری هنوز راه می رود. حالا بشیری، نماینده پاکدشت هم صحبت او شده شد و با او قدم می‌زند….

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.