حبس‌زدایی “کاهش حجم ورودی پرونده‌های قضایی” را در پی دارد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک حقوقدان گفت: اهداف کلی سیاست‌‌های قوه قضاییه در اعمال راهکارهای جایگزین حبس، کاهش عنوان‌های مجرمانه و کاهش حجم ورودی پرونده‌های کیفری در مراجع قضایی است.

“عباس اسدی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با حبس‌زدایی که یکی از سیاست‌های مهم دستگاه قضایی است، اظهار داشت: به مجموعه اقدامات اجرایی که در قوه قضاییه در مرحله اجرای مجازات‌ها برای حبس‌زدایی و یا تعدیل اجرای سایر مجازات‌ها انجام می‌گیرد، سیاست جنایی– اجرایی گفته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ارائه راهکارهای جایگزین حبس برای دفاع از جامعه ضروری است، تصریح کرد: به منظور پیاده‌سازی سیاست جایگزین حبس، باید به قضات گفته شود که با در نظر گرفتن راهکارهایی، کمتر از حبس و سایر کیفرها استفاده کنند.

 اسدی افزود: اهداف کلی سیاست‌‌های قوه قضاییه  در اعمال راهکارهای جایگزین حبس، کاهش عنوان‌های مجرمانه، به حداقل رساندن استفاده از مداخله‌های کیفری، استفاده مناسب از ضمانت اجراهای مدنی، اداری و انضباطی و افزایش موارد جانشین حبس و افزایش شمار پرونده‌ها در نهادهای شبه‌قضایی و کاهش شماره پرونده‌های کیفری در مراجع قضایی است.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه درخصوص سیاست جنایی–تقنینی، اقدامات مطلوبی را انجام داده، به طوری که در برنامه چهارم توسعه زندان‌زدایی و حبس‌زدایی در صدر سیاست‌های دستگاه قضایی قرار گرفته است و اصلا‌ح قانون چک از اقدامات بسیار مؤثر در جرم‌زدایی و در نهایت حبس‌زدایی است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.