حجامت مانع از اهدای خون نیست

۰۹م آذر ،
ممتاز نیوز : حجامت شیوه ای درمانی در طب اسلامی ایرانی است که ائمه اطهار(ع) در روایات متعددی به آن سفارش کرده اند.حجامت به دو نوع خشک و تر انجام می گردد و هر یک از آن ها شرایط خاصی دارد که برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش باید به آن توجه کرد.این شیوه درمانی سابقه چندین هزار ساله دارد که امروزه توجه دانشمندان و محققان را به خود جلب کرده است.از مطالعاتی که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند تاثیر جاذبه ماه بر جانداران است. زیرا جاذبه ماه همچنان که بر آب دریا اثر می کند و سبب جزر و مد می گردد، بر ترکیبات خون انسان نیز تاثیرگذار است؛ چنان که امام رضا(ع) می فرمایند: [گردش]خون با افزایش هلال ماه افزایش و با کاهش هلال، کاهش می یابد.به منظور کسب اطلاعات بیشتر از این شیوه درمانی موثر و کم عارضه با یکی از متخصصان طب اسلامی ایرانی گفت وگو کرده ایم. دکتر سیدمحمود سیادتی دربارهٔ حجامت چنین می گوید: حجامت یک روش درمانی در طب سنتی است که قدمت آن بنا به نقل از محققان به ۵تا۷هزار سال قبل باز می گردد. امروزه از حجامت هم برای درمان و هم پیشگیری از بیماری استفاده می گردد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ وی با اشاره به این که در طب سنتی از این شیوه درمانی برای اشخاص دموی مزاج که غلبه دم یا خون در آن ها بالاست، استفاده می گردد، می افزاید: غلبه دم اگر چه دقیقاً معادل افزایش غلظت خون نیست، اما در طب رایج از آن به عنوان غلظت خون بسیار نام می برند.

در این اشخاص با توجه به میزان غلظت خون، حجم خون گیری و تعداد دفعات حجامت مشخص می گردد . به عنوان مثال شخص ۵۰ساله ای که دچار غلبه خون شده بهتر است زودتر از ۵۰روز حجامت را تکرار نکند مگر در شرایطی که با تشخیص پزشک به سبب افزایش غلظت خون احتمال سکته بسیار است. در این صورت فاصله زمانی رعایت نمی شود و به شخص پیشنهاد می گردد که برای مدتی به طور مستمر حجامت کند.دکتر سیادتی می افزاید: به اشخاصی که برای پیشگیری از بیماری ها حجامت می کنند پیشنهاد می گردد حجامت را در دو نوبت یکی اول بهار و دیگری اول پاییز انجام دهند زیرا در این زمان احتمال غلبه خون بیشتر است.

وی می افزاید: در بعضی روایات به حجامت در ایام خاصی سفارش شده است. از جمله دو روز هفتم و چهاردهم از ماه حزیران (یکی از ماه های رومی) که معادل ۳۰خرداد و هفتم تیرماه است و یا در روایت دیگری پیشنهاد شده است که اگر روز سه شنبه، هفدهم ماه قمری بود بهتر است حجامت انجام شود زیرا در این روز خون غلبه پیدا می کند و اثر حجامت تا مدت ها باقی می ماند. وی با اشاره به این که حجامت به دو شیوه خشک (بادکش) و تر (خون گیری) انجام می گردد، می افزاید: امروزه این شیوه برای درمان بیماری های مختلف از جمله حساسیت کاربرد دارد.

درمان حساسیت با حجامت

حساسیت یکی از بیماری های شایع عصر تازه است که حجامت برای درمان آن مفید است.در اشخاص مبتلا به حساسیت، حجامت به معنای خون گیری بسیار همانند اشخاص مبتلا به غلبه خون انجام نمی شود. بلکه حجامت،شیوه درمانی برای رفع حساسیت است این متخصص طب سنتی با اشاره به این که برای انجام حجامت محدودیت سنی وجود ندارد، می افزاید: از آن جا که مواد حساسیت زا در مواد غذایی، هوا و… افزایش یافته،زمینه بروز حساسیت در کودکان نیز افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین بهتر است برای پیشگیری از این بیماری، سالی دو بار حجامت بهاری و پاییزی را برای کودکان انجام داد.

بیماری های قابل درمان با حجامت

همان طور که گفته شد در طب سنتی برای درمان غلبه خون از حجامت استفاده می گردد بنابراین بیماری های بسیاری در این زیرمجموعه قرار می گیرد که با حجامت درمان پذیر است.دکتر سیادتی با اشاره به این مطلب می افزاید: به عنوان مثال جوش، آکنه، بعضی موارد خون ریزی در زنان، سکته مغزی و قلبی با حجامت درمان شدنی است. اختلالات هورمونی، ضعف سیستم ایمنی، عفونت های مکرر، سرماخوردگی، عفونت گلو، سینوس، ریه و زردی نوزادان نیز با حجامت درمان می گردد.

وی می افزاید: زردی فیزیولوژیک نوزادان که میزان بیلی روبین آنان بالاباشد از طریق خون گیری از لاله گوش درمان می گردد. اشخاصی که همواره دچار سرماخوردگی می شوند به سبب ضعف سیستم ایمنی احتمال بروز عفونت در آنان بسیار است و می توان با حجامت آنان را درمان کرد.

درباره حجامت خشک نیز باید گفت اگر متخصص طب سنتی این حجامت را انجام دهد و در محل مناسب و با شدت مکش مناسب انجام شود، برای درمان بیماری هایی مانند دردهای کمری، سیاتیک و اسپاسم عضلانی مفید است. هم چنین برای انتقال خون از نقطه ای به نقطه دیگر در بدن به کار می رود. به عنوان مثال فردی که دچار خون دماغ شده است، با ایجاد بادکش (خلاء) در قسمت پشت مسیر گردش خون در بدن وی جابه جا می گردد و خون ریزی بند می آید. به عبارتی ایجاد خلاء در بدن از طریق حجامت خشک، کاربرد درمانی دارد.

حجامت مانع اهدای دائمی خون نمی شود

این متخصص طب سنتی با اشاره به اشتباه رایج بین مردم و حتی جامعه پزشکی دربارهٔ منع اهدای خون اشخاصی که حجامت کرده اند، می افزاید: حجامت مانع اهدای خون نمی شود و این گفته مبنای علمی ندارد. اهدای خون یک عمل انسان دوستانه است و به همه اشخاصی که شرایط اهدای خون دارند پیشنهاد می گردد خون اهدا کنند. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که تنها درمواردی خاص فرد برای اهدای خون ممنوعیت دارد و آن زمانی است که مبتلا به بیماری مسری مانند هپاتیت، ایدز و… است.

چنین فردی اگر حجامت هم کرده باشد، باز نمی تواند خون اهدا کند. اما اگر فرد سالمی حجامت کرده است فقط در یک بازه زمانی نمی تواند خون اهدا کند. این محدودیت زمانی برای اشخاصی که عمل جراحی داشته اند و یا خالکوبی کرده اند نیز اعمال می گردد. این گفته به معنای آن نیست که حجامت سبب انتقال آلودگی می گردد بلکه به معنای این است که حجامت نیز مانند دیگر اعمال پزشکی، محدودیت زمانی دارد نه ممنوعیت مطلق. البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که فرد مبتلا به بیماری مسری همچنان که نمی تواند خون اهدا کند، هنگام حجامت نیز باید مسئولان را از بیماری خود مطلع کند تا در کنار استفاده از وسایل استریل و یک بار مصرف، تمهیدات لازم را پیش بینی کنند.بعضی براین عقیده اند که احتمال دارد در حین حجامت، آلودگی انتقال پیدا کند و این سببی بر ممنوعیت اهدای خون است. در پاسخ باید گفت اگر شرایط بهداشتی رعایت شود و حجامت زیر نظر متخصص انجام شود، این احتمال وجود ندارد. کما این که احتمال آلودگی در همه اعمال پزشکی در صورت رعایت نکردن شرایط بهداشتی وجود دارد و مختص حجامت نیست.

ممنوعیت حجامت

وی با اشاره به این که بعضی اشخاص نمی توانند حجامت کنند، می افزاید: اشخاصی که دچار کم خونی (آنمی) می باشند، نه می توانند حجامت کنند نه خون اهدا کنند.

تفاوت فصد با خون گیری

وی با اشاره به این که اشخاص سالم که شرایط اهدای خون را دارند بهتر است این عمل انسان دوستانه را انجام دهند، می افزاید: فردی که خون اهدا می کند علاوه بر انجام عمل خداپسندانه تا مدتی احساس شادابی می کند. در طب رایج خون گیری تنها برای درمان هموگلوبین بالا کاربرد دارد و اشخاص با غلظت شدید هموگلوبین (بالاتر از ۲۰) که به اصطلاح به پلی سیتمی شناخته شده اند با فصد (خون گیری) درمان می شوند اما این خون به درد بیماران دیگر نمی خورد.

اما در طب سنتی هم حجامت و هم فصد از شیوه های درمانی است که فواید بسیاری دارد. از طرفی خون گیری در طب رایج با خون گیری (فصد) در طب سنتی تفاوت هایی دارد که باید به آن توجه کرد.در طب رایج خون گیری از هر رگی که ضخیم باشد، انجام می گردد در حالی که در طب سنتی، خون گیری از عروق مختلف و برای درمان بیماری های متفاوت کاربرد دارد.

چنان که در طب سنتی ۳۸ رگ معرفی می گردد که خون گیری از هر کدام، یک اثر درمانی خاص بر عضوی مشخص در بدن می گذارد.به عنوان مثال اگر از رگ سفالیت دست راست خون گرفته شود، برای رفع مشکلات کبدی حکم درمان را دارد که البته پیشنهاد می گردد این کار را متخصص طب سنتی و آشنا به فصد انجام دهد. حتی پیشنهاد ما این است که متخصصان طب سنتی که تجربه این کار را ندارند، اقدام به فصد نکنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.