حجم آب سد زاینده‌رود ۵۲ درصدکاهش یافت

محیط زیست > آب– گروه شهرستان‌ها:
وزارت نیرو در حالی از افزایش ورودی آب ۹۰سد کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۰تاکنون) نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته خبر می‌دهد که یکی از مهم‌ترین سدهای کشور یعنی زاینده‌رود جزو آنها قرار نمی‌گیرد.

سد زاینده‌رود جزو ۲۵سدی است که کمتر از ۲۰درصد حجم خود ذخیره آبی دارند و اکنون فقط ۱۹درصد این سد از آب پر شده و این چالشی اساسی برای این روزهای اصفهان به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر از طرح سوم تونل کوهرنگ هم سال‌هاست می‌گذرد و تعویق این طرح باعث شده تا آبی که قرار بوده به شهر اصفهان سرازیر شود طی این مدت مصارف دیگری پیدا کند. کارخانه‌های صنعتی و پالایشگاه‌های بزرگ اصفهان نیز یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های آبی اصفهان به‌حساب می‌یابند و این امر به قول اکثر کارشناسان اجتناب‌ناپذیر بوده اما با پرداخت عوارض از سوی آنها برای توسعه منابع آبی جای جبران دارد.

به‌هرحال گزارش وزارت نیرو از حجم ذخیره آبی سد زاینده‌رود با گذشت ۷۰روز از تابستان بیانگر واقعیت تلخ خشکی زاینده‌رود و بحران کم‌آبی در اصفهان است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، سال بعد تلخ‌تر هم می‌شود. بر پایه همین گزارش حجم آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود در استان اصفهان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۰) تاکنون، ۵۲درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته و به ۲۳۷میلیون مترمکعب رسیده است. این میزان در دوره مشابه سال آبی گذشته ۴۴۹میلیون مترمکعب گزارش شده بود. البته حجم آب ورودی به تمام سدهای استان اصفهان به جز زاینده‌رود در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش داشته است. به‌عبارتی هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سد قره‌آقاچ ۱۳میلیون مترمکعب، سد حنا سه میلیون مترمکعب و سد گلپایگان ۲۱۳میلیون مترمکعب گزارش شده است. همچنین حجم آب موجود در مخزن سد باغکل خوانسار با ۲۱درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته یک میلیون مترمکعب و سد خمیران با پنج درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته دو میلیون مترمکعب گزارش شده است. با وجود این با وجود صنایعی که احتیاج مبرمی به آب دارند و برداشت آب قبل از احداث تونل سوم، هم‌اکنون اصفهان را با مشکل کم‌آبی روبه‌رو ساخته است.

برداشت آب پیش از احداث تونل سوم

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه آبی که قرار بود با احداث تونل سوم استحصال شود متأسفانه زودتر برداشت شده گفت: بخشی از این آب برای توسعه صنایع ازجمله پالایشگاه اصفهان، شرکت ذوب‌آهن و مجتمع فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گرفته است. مصطفی بهبهانی مصرف آب در این کارخانه‌ها را اجتناب‌ناپذیر خواند و بیان کرد: متأسفانه صنایع موجود در اصفهان هیچ هزینه‌ای برای عوارض توسعه به شهر اصفهان و خسارات ناشی از آن و همچنین توسعه منابع آبی جدید و استحصال آب پرداخت نمی‌کنند و علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، فشاری مضاعف را درخصوص آب به کلانشهر اصفهان تحمیل کرده‌اند. وی اظهار امیدواری کرد: مسئولان استان و کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدبیر و برنامه‌ریزی اصولی اجازه ندهند بیش از این به مردم و شهر اصفهان ظلم شود و حداقل هزینه‌هایی که بابت توسعه صنایع به اصفهان تحمیل می‌شود را جبران کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.