حجم مبادلات تجاری تاجیکستان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ‘اوستا’ ، مبادلات تجاری تاجیکستان در سال جاری نسبت به حجم تجارت مدت مشابه سال قبل، ۹/۱۶۸ میلیون دلار افزایش نشان داده است.

تاجیکستان در این دوره با ۹۱ کشور جهان از جمله ۱۰ عضو اتحاد دولت های مشترک المنافع و ۸۱ کشور خارجی دیگر همکاری تجاری داشته است.

این کشور در مدت یاد شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار( ۵/۴۳ درصد) با کشورهای مشترک المنافع و یک میلیارد و ۵۹۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار( ۵/۵۶ درصد) با دیگر کشورهای خارج از حوزه آسیای میانه و قفقاز مبادله تجاری داشته است.

بر اساس اعلام کمیته آمار تجارت خارجی تاجیکستان در دوره مورد بررسی سال جاری بیش از ۷۷۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از این میزان مربوط به صادرات و افزون بر دو میلیارد دلار آن نیز اختصاص به واردات داشته است.

اختلاف موجود در صادرات و واردات هفت ماهه تاجیکستان سبب شد که تراز تجاری این کشور در این مدت برابر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منفی شود.

معادل ۹۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از مجموع مبادله تجاری تاجیکستان با کشورهای مشترک المنافع مربوط به واردات و ۳۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگر مربوط به واردات این کشور از کشورهای غیرمشترک المنافع بوده است.

معادل ۵۶۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از حجم مبادلات تاجیکستان در این مدت متعلق به روسیه، ۳۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آن به قزاقستان و ۹۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار آن به ترکمنستان و کشورهای مشترک المنافع بوده است.

بیشترین حجم مبادلات تاجیکستان با خارج از حوزه مشترک المنافع در این مدت مربوط به چین با ۳۶۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، ترکیه با ۳۲۷ میلیون دلار و جمهوری اسلامی ایران ۱۳۳میلیون دلار بوده است.

کارشناسان معتقدند: دولت تاجیکستان برای تحقق برنامه های پیش بینی شده در بخش تجاری تا سال ۲۰۲۲ باید ضمن توجه به گسترش امکانات و زیرساخت ها، از فرصت های پیش آمده نیز به نحو مطلوب بهره گیری کند.

دفتر توسعه سازمان ملل هشدار داده وضعیت نامطلوب اقتصادی تاجیکستان که از تاثیرات رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ هنوز بهبود نیافته، در سال ۲۰۱۲ نیز ادامه خواهد یافت.

اقتصاددانان نگران رشد کند صنایع و صادرات تاجیکستان بویژه کاهش قیمت پنبه و آلومینیوم در بازارهای جهانی هستند و کاهش تقاضای کارگر خارجی در روسیه و بحران اقتصادی اروپا نیز زنگ خطری برای اقتصاد این کشور است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۱۶۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۹۷۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.