حرکت در چارچوب” ان پی تی”، پیش‌شرط نتیجه‌بخش بودن مذاکرات آلماتی خواهد بود

۱۴فروردین۱۳،

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان این که انعطاف‌پذیری ۱+۵ در برابر واقعیتهای هسته‌ای ایران، وجه تمایز این دور از مذاکرات با مذاکرات پیشین است، گفت: در مذاکرات آلماتی ۲، حرکت در چارچوب” ان پی تی”، پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم و لغو تحریم‌ها، ملاک و معیار مثبت بودن مذاکرات است.

“ابراهیم آقامحمدی” نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با بیان این که انعطاف‌پذیری ۱+۵ در برابر واقعیت‌های هسته‌ای ایران وجه تمایز مذاکرات آلماتی یک با مذاکرات پیشین است، گفت: پذیرفتن واقعیتها و حرکت در چارچوب “ان پی تی”منجر به نتیجه بخش شدن مذاکرات آلماتی ۲ خواهد شد.

 
وی در ادامه افزود: غرب از ایران می‌خواهد از حقوق خود صرف‌نظر کند و این در حالی است که غنی‌سازی ۲۰ درصد حق کشورهای عضو” ان پی تی” است و باید بدانند ایران هیچ‌گاه از حق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و زمانی که حق ایران در فعالیت‌های هسته‌ای طبق قانون به رسمیت شناخته شود، در آن شرایط می‌توان دربارهٔ تهیه اورانیوم و میزان غنی‌سازی به بحث نشست و روش مقرون به صرفه را انتخاب کرد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه اگر هدف ۱+۵ به نتیجه رسیدن مذاکرات است باید تمامی قوانین “ان پی تی “را رعایت کنند، اظهار داشت: مذاکره واقعی مذاکره‌ای است که برای نتیجه‌گیری و حل مشکل باشد که امیدواریم در مذاکرات آلماتی ۲ نیز غرب در این راستا حرکت کند، لذا در این دور از مذاکرات، پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم و لغو تحریم‌ها ملاک و معیار است.
 
آقامحمدی در ادامه تصریح کرد: در حال‌حاضر مذاکرات به یک فرهنگ زورمندانه سیاسی تبدیل شده که اگر با همین روند ادامه پیدا کند، قطعا ادامه کار در جا زدن خواهد بود اما اگر حقوق ایران به رسمیت شناخته شود می‌توان دربارهٔ تهیه اورانیوم غنی‌ شده به توافق رسید.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این که اگر آمریکا شیطنت نکند احتمال اینکه طرفین مذاکره کننده در مذاکرات آلماتی به نتیجه برسند وجود دارد، گفت: تاکنون حقیقت آن بود که آمریکا مذاکره را برای مذاکره و فشار بر ایران می‌خواسته و احساس می‌کرد با این شیوه می‌تواند ما را خسته کند و حالا به این نتیجه رسیده که ما از این شیوه خسته نمی‌شویم تا ۱+۵  حقیقت برنامه هسته‌ای ایران را بپذیرید.
 
وی در خاتمه خاطر نشان ساخت: نتیجه جلسات کارشناسی استانبول، دستور کار نشست  آلماتی ۲ خواهد بود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.